سامانۀ پاشش مستقیم
جمله سازی با سامانۀ پاشش مستقیم
پاشش مستقیم بنزین یا GDI در موتورهای درونسوز، یک گونه متفاوت از تزریق سوخت میباشد که در موتورهای مدرن دو زمانه و چهارزمانه بنزینی استفاده شدهاست. در موتورهای GDI، بنزین تحت فشار بالا قرار داده شده و از طریق ریل مشترک سوخت مستقیماً به درون محفظه احتراق هر سیلندر تزریق میشود. اما در تزریق چند نقطهای سوخت معمولی، پاشش سوخت در منیفولد هوا، پشت سوپاپ ورودی یا در پورت سیلندر رخ میدهد. در سامانه پاشش سوخت چند نقطهای (Multi Point Fuel Injection) (مخفف انگلیسی: MPFI) روی سر هر پیستون یک انژکتور قرار گرفته درصورتیکه در سامانه پاشش سوخت تک نقطه ای (Single Point Fuel Injection) (مخفف انگلیسی: SPFI) یک انژکتور روی منیفولد ورودی قرار میگیرد که این سامانه دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد و در خودروهای جدید از سامانه پیشرفته تر یا همان MPFI استفاده میکنند. در برخی موارد، تزریق مستقیم بنزین قادر است احتراق با پرکردن لایهبندی شد (احتراق بسیار رقیق) جهت بهبود راندمان سوخت و کاهش سطح انتشار آلایندهها را در بار کم موتور ایجاد کند.