المبسوط فى فقه الامامیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] کتابی است در فقه از شیخ طوسی
محمد بن حسن بن علی طوسی، معروف به شیخ طائفه (م 460 ق) در طوس به دنیا آمد. او از شاگردان شیخ مفید و سید مرتضی رحمه الله بود و خود به درجه استادی رسید و سال ها در رأس مکتب تشیع در قرن پنجم هجری بود. ابتدا دوازده سال در بغداد پس از وفات سید، کرسی درس استاد را به خوبی اداره نمود و شهرتی عظیم پیدا کرد؛ مخصوصاً هنگامی که به امر خلیفه عباسی، کرسی تدریس علم کلام در جهان اسلام به او واگذار شد.
مکتب شیخ، مکمل مکتب مفید و سید مرتضی بود. شیخ الطائفه در تمام فنون فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری، حدیثی و رجالی مهارت داشت. در سجایای اخلاقی و فضایل معنوی یکتا بود. آرای او متکی به دلایل عقلی و نقلی مستفاد از ادله فقهی است. شیخ طوسی مدت چهل سال در بغداد اقامت داشت؛ ولی به علت حوادث ناگواری که بین امرا و صاحبان مذاهب مختلف پس از دیالمه و آل بویه در اوایل سلطنت طغرل سلجوقی روی داد و منجر به آتش کشیده شدن بهترین کتابخانه بغداد و همچنین به سوخته شدن خانه شیخ طوسی گردید، وی ناگزیر در سال 448 ق تا آخر عمر در شهر نجف اشرف اقامت گزید و با ورود او تدریجاً حوزه هزار ساله نجف پی ریزی شد. او در همین شهر چشم از جهان فروبست.
ابوعبدالله حسین بن عبیدالله غضائری، ابوعبدالله احمد بن عبدالواحد بزار معروف به ابن عبدون، احمد بن محمد بن موسی معروف به ابن الصلت اهوازی، ابوالحسین علی بن احمد بن محمد بن ابوجید قمی، ابوالقاسم علی بن شبل بن اسد الوکیل، ابوالفتح هلال بن محمد حفار و...
آدم بن یونس، احمد بن حسین خزاعی نیشابوری، عبدالرحمان بن احمد خزاعی، عبدالجبار بن عبدالله مقرئی رازی، قاضی ابن سراج طرابلسی، ابوعبدالله حسین بن مظفر بن علی حمدانی و...
المبسوط، النهایه، العده، الایجاز، تلخیص الشافی، الرجال الخلاف، التبیان.
این کتاب از بهترین کتب فقهی است که جمیع ابواب فقهی را در بردارد. در این کتاب سعی شده ابواب فقهی به طور مختصر بیان شوند و به ذکر مسائل فقهی اکتفا گردد و از این رو از ادعیه و آداب ذکری به میان نیامده است. ویژگی دیگر این کتاب این است که بسیاری از فروعی که مخالفان ذکر کرده اند، در آن آورده شده است.
کتاب دوره کامل فقهی می باشد که از کتاب طهارت شروع می شود و به کتاب دعاوی و بینات پایان می یابد. گفته شده که شیخ طوسی در کتاب مبسوط مجتهد صرف و اصولی بحث است و در برخی از مسائل حتی از قیاس و استحسان استفاده کرده و موافق با نظریه عاملان به آن ها سلوک نموده است.

جمله سازی با المبسوط فى فقه الامامیه

در اين راستا، آنان آيات احكام را در نوشته هايى ويژه چون كنزالعرفان فى فقه القرآن، تاليف سيورى (م 826 ق ) و مسالك الافهام الى آيات الاحكام، تاليف جواد كاظمى، كه در اواسط قرن يازدهم درگذشته است، جمع آورى كرده، آنگاه به منظور درك و فهم ظاهر و باطن و خاص و عام و محكم و متشابه و ديگر موارد آن به بحث و بررسى پرداخته، از آنها احكام شرعيه اى را كه استنباط مى كنند، در كتابهاى فقهى خود به ثبت مى رسانند.
اين آيات به اعتراف مذاهب اسلامى، به عنوان مصادر اوليه احكام شرعى شناخته شده است. گروهى از فقهاى بزرگ، اين آيات را با نحوه ارتباط آنها با احكام فقهى، طىابوابى در تأ ليفات مستقلى جمع آورى كرده اند؛ مانندفاضل مقداد سيورى (متوفاى 826 ه‍ ) مؤ لف((كنزل العرفان فى فقه القرآن )) شيخ احمدبن شيخاسماعيل بن شيخ عبدالنبى جزائرى نجفى، مؤ لف ((قلائد الدرر فى بيان آيات الاحكامبالا ثر)) وغير اينان (30).
شرف الدين مقداد بن عبدالله، مشهور به (فاضل مقداد) (متوفاى 628. ق ) نويسندهكتاب (كنز العرفان فى فقه القرآن ) و(فصل القواعد)، سيد بدرالدين حسن بن ايوب مشهور به ابن نجم الدين اعرجى حسينى،شمس ‍ الدين محمد بن عبدالعالى كركى عاملى، زين الدين ابوالحسن على بن حسن، مشهوربه (ابن خازن ) و شمس الدن محمد بن نجده معروف به (ابن نجده، از شاگردان وتربيت يافتگان مكتب پر بار فقهى شهيد اول به شمار مى آيند.(449)
آثار قلمى او كه از تتبع و بررسى نظرات ديگران آكنده است به اين شرح است، دوتاليف عمده ايشان در اصول فقه و فقه كه اولى (المفاتيح فىالاصول ) و ديگرى (المناهل فى فقه آل الرسول ) مى باشد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال عشقی فال عشقی فال احساس فال احساس فال انبیا فال انبیا