خاندان آلِ قُدامه، خاندانی اصالتاً فلسطینی و پیرو مذهب حنبلی بودند که شخصیتهای برجستهای همچون امّ احمد عایشه بنت عیسی را در دل خود پرورش دادند. این خاندان نقش چشمگیری در تاریخ فقه و علوم اسلامی ایفا کردهاند و بسیاری از عالمان بزرگ از میان آنان برخاستهاند. فقیهان، مُسندان، حافظان قرآن و قاضیان بنامی از این خاندان ظهور کردند که هریک در عرصههای علمی و دینی زمانۀ خود تأثیر بهسزایی گذاشتند. فعالیتهای علمی و مذهبی آنان نهتنها در توسعۀ اندیشۀ اسلامی در روزگار خود مؤثر بود، بلکه در گسترش و ترویج مذهب حنبلی نیز سهمی عمده داشت. بهویژه، بانوان عالمهای همچون امّ احمد عایشه بنت عیسی، گواهی بر عمق دانش و تربیت دینی در این خاندان هستند. میراث علمی آلِ قُدامه، تا سدهها پس از آنان، همچنان در متون فقهی و تاریخی بازتاب یافته و جایگاه این خاندان را در تمدن اسلامی بهعنوان نمادی از دانشورزی و تقوا تثبیت کرده است.
ام احمد عایشه بنت عیسی
دانشنامه اسلامی
امّ احمد عایشه بنت عیسی بن عبدالله (۶۱۱-۶۹۷ق/۱۲۱۴-۱۲۹۸م).وی از نیایش و ابن راجح حدیث روایت کرد. ابوالقاسم حرستانی به او اجازه داد. او در حدیث معتمد بود ابن نابلسی و محب از او حدیث شنیدند.
ذهبی، شمس الدین محمد، العبر، ج۳، ص۳۸۹، به کوشش ابوهاجر محمد السعید بن بسیونی زغلول، بیروت، ۱۹۸۵م.
۱. ↑ ذهبی، شمس الدین محمد، العبر، ج۳، ص۳۸۹، به کوشش ابوهاجر محمد السعید بن بسیونی زغلول، بیروت، ۱۹۸۵م.
دانشنامه بزرگ اسلامی، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، برگرفته از مقاله «آل قدامه»، شماره۴۴۸.
...
جمله سازی با ام احمد عایشه بنت عیسی
حاصل این ازدواج ۴ پسر به نامهای دکتر محمدناصر ضیائی (مرگ ۱۹ دی ماه ۱۳۸۷ در تهران)،مهندس محمد باقر ضیایی، محمد فاروق ضیایی، دکتر محمد عادل ضیایی و ۵ دختر به نامهای فاطمه، نهیه، عایشه، نرگس، سعادت میباشد.
عایشه که از مخالفان عثمان حمایت میکرد، پس از شنیدن خبر قتل عثمان و خلافت علی، در مکه دست به فعالیت ضد علی زد و طی چهار ماه به طلحه و زبیر پیوست.