[ویکی فقه] اسما و احکام به نام هایی چون ایمان، کفر، نفاق، مؤمن، کافر و منافق و احکام شرعی آن ها در زندگی دنیوی و اخروی گفته می شود. این مسئله در اصل مسئله کلامی و بالتبع مسئله فقهی می باشد. مراد از اسما منظور از اسما، نام هایی است که یا به عنوان ستایش مثل مؤمن، مسلم، متقی و صالح و یا به عنوان نکوهش مثل کافر، فاسق و منافق بر مکلفان اطلاق می گردند. ← کاربرد اسما مراد از احکام، ثواب و عقاب اخروی و نیز احکام اسم های شرعی در حیات دنیوی است. کاربرد اسما و احکام در کلام ...
جمله سازی با اسما و احکام
# توضيح اينكه: عناوينى كه براى هريك از مباحث، انتخاب شده است، نشان دهندهموضوعى كلّى مى باشد كه اسما و صفات الهى در پيرامون آن موضوع وارد شده است.به عبارت ديگر: اين عناوين، خود از اسماء و صفات الهى نمى باشند بلكه بيانگرموضوع كلى بحث مى باشند.
بر هم درید پردهٔ اسما و خوش برفت اسما چو محو شد به مسما دراوفتاد
و از آن جمله رجوع به مناسبات اسما و معانى استمثل اينكه در خواب ببيند كسى را كه اسم او ((راشد)) باشد، اين به رشد وهدايت تعبير مىشود يا اسمش ((سالم )) باشد، به سلامتى تعبير مى شود و هكذا.
52- ((آن دو (رحمن و رحيم ) دو نام لطيف (متضمن معناى لطف ) هستند كه يكى از ديگرىلطيفتر است، رحمن يعنى لطف كننده و رحيم يعنى مهربانى كننده با بندگانش به دادنروزى و نعمتها)) الدر المنثور فى التفسير بالماءثور، ج 1،ص 9 بهنقل بيهقى در اسما و صفات.
ای صفات تو نهان در تتق وحدت ذات جلوه گر ذات تو از پرده اسما و صفات
(ز) اسما و صفت دایم چو کثرت بود خلقان را چو وحدت گشت آن کثرت قیامت آن زمانستی