[ویکی فقه] استصحاب کلی قسم اول، حکم به بقای کلیِ موجود در ضمن فرد مشکوک البقاء است. استصحاب کلی قسم اول عبارت است از حکم به بقای کلی در جایی که شک در آن به سبب شک در بقای فردی که وجود آن در سابق یقینی بوده، ایجاد شده باشد، مثل این که به وجود زید در خانه یقین باشد، که در نتیجه، به وجود کلی (انسان) در ضمن فرد (زید) نیز یقین حاصل شده است، حال اگر نسبت به بقای زید در خانه تردید شود، این تردید، سبب می شود در بقای کلی (انسان) نیز شک به وجود آید. مجرای استصحاب کلی قسم اول در استصحاب کلی قسم اول، استصحاب هم در جانب فرد و هم در جانب کلی جاری می شود.
جمله سازی با استصحاب کلی قسم اول
در واقع خداوند دو نوع مجازات دارد (مجازاتهاى تربيتى ) و (مجازاتهاى پاكسازى واستيصال ) هدف در مجازاتهاى قسم اول آن است كه در سختى و رنج قرار گيرند و ضعفو ناتوانى خود را دريابند و از مركب غرور پياده شوند.
3 - قسم بعدى خطاء، آنست كه مانند قسم اول در اراده خطاء شود و ناشايسته را اراده كند،ولى اتفاقا خلاف آن از آب در آمده و كار نيكى انجام شود، چنين كسى در اراده اش (مخطى) و در عملش (مصيب ) است، و او را براى ارادهعمل زشت مذمّت كرده و عمل نيكش را ستايش نمى كنند.
چون، اقسام ریا را دانستی بدان که قسم اول، که ریا در ایمان باشد بدترین اقسام ریا، و از افراد کافر است بلکه بدتر از کفر و شدیدتر از آن است.
قسم اول صدقه بود و ثواب آن و برکات دعای درویشان و همت ایشان و خشنودی ایشان اندر دین و دنیا بزرگ بود و کسی که مال ندارد از این عاجز بود.
فلح و فلاح کنایت است از بقا و بیرون آمدن، و بکامه رسیدن، و پاینده ماندن، میگوید ایشان که باین صفتاند براست راهیاند، و بر روشنایی، و آن صنف اولاند که از ایمان در قسم اول اند وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ صنف ثانی اند که پیروز آمدند و از هر چه میترسیدند ایمن گشتند، و بناز و نعیم جاویدان رسیدند.
تصرفات ارادى و اختيارى مانند ادراكات حواس پنجگانه و ساير تدبيرات ارادى روح دربدن، در حالت خواب، قسم اول است و دوم نيست و در مرگ، هر دو قسم تصرف از بين مىرود.