السمیع

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی طس: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که طس معنایش "انا الطالب السمیع: من (خداوند) طالب و شنوایم "است )
معنی طسم: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که طس معنایش "انا الطالب السمیع المبدی و المعید: من (خداوند) منم طالب شنوای آغازگر و باز گرداننده "است )
معنی مَثَلُ: مَثل - مِثال - وصف - صفت (در عبارتهایی نظیر:مثل الفریقین کالاعمی و الاصم و البصیر و السمیع هل یستویان.کلمه مثل به معنای وصف است، ولی بیشتر در مثلهای رایج در بین مردم استعمال میشود و آن این است که معنایی از معانی پوشیده و مخفی از ذهن شنونده را با ا...
ریشه کلمه:
سمع (۱۸۵ بار)
شنوا.از اسماء حسنی است. و چهل و هفت بار در قرآن مجید آمده و همه درباره خداوند است جز در آیه. و در اغلب آنها با کلمه علیم و در بعضی با کلمه قریب همراه است. و آن از صیغ مبالغه است مثل رحیم و عظیم. سمیع از صفات ذات است و خداوند در ذات خود سمیع است خواه مسموعی باشد یا نه، در اصول کافی باب صفات الذات از امام صادق علیه السلام «لَمْ یَزَلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَبَّنا وَالْعِلْمُ ذاتُهُ وَ لا مَعْلُومَ. وَ السَّمْعُ ذاتُهُ وَ لا مَسْمُوعَ وَ الْبَصَرُ ذاتُهُ وَ لا مُبْصَرَ. وَالْقُدْرَةُ وَ لا مُقْدُورَ. فَلَمّا اَحْدَثَ الْاَشْیاءَ وَکانَ «وَجَدَ» الْمَعْلُومُ وَقَعَ الْعِلْمُ مِنْهُ عَلَی الْمَعْلُومِ وَ السَّمْعُ عَلی الْمَسْمُوعِ وَالْبَصَرُ عَلی الْمُبْصَرِ وَ الْقُدْرَةُ عَلَی الْمَقْدُورِ...» در نهج البلاغه خطبه 150 فرموده «السَّمیعُ لا بِاَداةٍ وَالْبَصیرُ لا بِتَفْریقِ آلَةٍ». روایات دیگری نیز در این زمینه هست. صدوق رحمة اللّه در توحید هست. صدوق رحمة اللّه در توحید فرموده: سمیع یعنی اگر مسموعی پیدا شود خدا نسبت به آن سمیع است و ذات خدا سمیع است معنی دیگر آنکه خدا سمیع الدعاء یعنی اجابت کننده دعاست. ابن اثیر درز نهایه گوید6 سمیع آن است که از درک او هیچ مسموعی ولو مخفی هم باشد، فوت نشود خدا بدون گوش، شنواست و آن از صیغ مبالغه است. راغب گوید: مراد از سمیع دانا بودن خداست به مسموعات. به عقیده او. یعنی دانست خدا کلام زنی را که با تو درباره شوهرش مجادلع می‏کرد.،.

جمله سازی با السمیع

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم، أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان‌الرجیم:
دکتر مصطفی محمود در برنامه عالم و ایمان شیخ سید النقشبندی با بیان (او مانند نور بی همتا و شریفی است که احدی به آن نرسیده‌است) توضیح داد و صاحب نظران صوت بر این نکته اتفاق نظر داشتند که صدای شیخ بزرگوار یکی از شیرین‌ترین صداهایی که دعای دینی می‌کرد صدایش هشت لایه است و جواب می‌گفت و جواب جواب صدایش بین میزانسن و سوپرانو در نوسان است. شیخ در سال ۱۹۶۷ میلادی وارد رادیو شد و انبوهی از نغمه‌ها و ادعیه را به رادیو باقی گذاشت، علاوه بر قرائت قرآن توسط السمیع.