نظر عمده ما در طرح اين فصل بسيار بسيار مهم كه از ضروريات دين مبين اسلام است، ايناست كه طايفه اماميه اثنى عشريه - انار الله برهانهم - حضرت خاتم انبياء محمد مصطفى، و سيد الاوصياء على مرتضى و عصمه الله الكبرى فاطمه زهرا، و امام حسن مجتبى، وامام حسين سيد الشهداء - صلوات الله عليهم - را بهآل عباء و اصحاب كساء تعليم مى كنند، و پنج تنآل عباءمى گويند. (238)
ابن ابى الحديد گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عترت خود را بيان داشته، و در آنجا كه گويد: ( انى تارك فيكم الثقلين،) فرمود: ( عترتىاهل بيتى:) عترت من اهل بيت من است، و در جاى ديگراهل بيت خود را معرفى مى كند، در هنگامى كه عباء را روى آنان قرار مى دهد، و در هنگامىكه آيه تطهير نازل مى شود، عرضه مى دارد پروردگارا، ايناناهل بيت من هستند، آلودگى را از آنان دور گردان (413).
و زمخشرى دركشّاف مى گويد: اين آيه قوى ترين دليلى است كه فضيلتاهل كساء را ثابت مى كند، و اهل كساء همان پنج تَنْآل عباء حضرت محمد وعلى وفاطمه و حسن وحسين (صلوات اللّه عليهم اجمعين ) هستند.
در مصباح سيد بن طاووس در زيارت جناب وصى امام على عليه السلام آمده است: سلامبر صاحب حوض (كوثر) و حامل لواء، سلام بر خامس عباء (298)
من و حسن و حسين عليهماالسلام و امامان نه گانه از فرزندان حسين عليه السلام، و نهمينآنان مهدى قائم آل محمد، از كتاب خدا جدا نشوند و كتاب خدا از آنان جدا نشود، تا در كنارحوض كوثر نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم حضور يابند، و در حديثديگرى از او سؤ ال مى كنند عترت كيست ؟ مى فرمايد:اهل عباء (اصحاب كساء).