هممدرسهای به افرادی اطلاق میشود که در یک مؤسسه آموزشی واحد به نام مدرسه، به فراگیری دانش و کسب مهارت میپردازند. این واژه از ترکیب دو جزء «هم» بهمعنی همراهی و اشتراک و مدرسه بهمعنی جایگاه آموزش و پرورش تشکیل شده است. بنابراین، هممدرسهایها در واقع شریکان فضای آموزشی و تجربههای یادگیری مشترک در یک دوره زمانی مشخص هستند.
این رابطه، پیوندی فراتر از همکلاسیبودن صرف را در بر میگیرد؛ چرا که آنان نهتنها در یک کلاس درس، بلکه در حیاط، آزمایشگاه، کتابخانه و سایر فضاهای مدرسه، اوقات و خاطرات مشترکی را تجربه میکنند. این اشتراک میتواند به ایجاد دوستیهای پایدار و شبکههای اجتماعی ارزشمند منجر شود که گاه تا سالها پس از فراغت از تحصیل نیز تداوم مییابد.
در نتیجه، هممدرسهای بودن، مفهومی است که بر پایهی اشتراک در محیط آموزشی و تجربیات مرتبط با آن شکل میگیرد و میتواند نقش بسزایی در شکلدهی به حافظهی جمعی و روابط اجتماعی افراد در طول دوران زندگی آنان ایفا کند. این اصطلاح، گویای پیوندی است که در اثر حضور فیزیکی و آموزشی مستمر در یک مکان مشخص، بین دانشآموزان به وجود میآید.