رونویسی به عنوان یک تکنیک آموزشی، نقش مهمی در فرآیند یادگیری ایفا میکند. این روش به ما امکان میدهد تا مطالب را با دقت بیشتری بررسی کنیم و آنها را به حافظه بسپاریم. وقتی که ما متنی را رونویسی میکنیم، در واقع به نوعی آن را دوباره مینویسیم و این عمل باعث میشود که جزئیات بیشتری را متوجه شویم.
این روش میتواند به عنوان یک ابزار خلاقانه نیز مورد استفاده قرار گیرد. نویسندگان با رونویسی آثار دیگران، میتوانند سبکهای مختلف نوشتاری را تجربه کنند و از آنها الهام بگیرند. این کار به آنها کمک میکند تا صدای خاص خود را پیدا کنند و مهارتهای نوشتاری خود را تقویت کنند.
علاوه بر این، به ما کمک میکند تا افکار و ایدههایمان را سازماندهی کنیم. با نوشتن مجدد مطالب، میتوانیم آنها را به شکل بهتری دستهبندی کنیم و درک عمیقتری از موضوعات پیدا کنیم. این تکنیک به ویژه برای دانشآموزان و دانشجویان بسیار مفید است، زیرا آنها میتوانند با این کار مطالب درسی را بهتر درک کنند و در آزمونها موفقتر عمل کنند.
در نهایت، رونویسی یک روش مؤثر برای یادگیری و خلاقیت است که میتواند در زمینههای مختلف به کار رود. این تکنیک به ما کمک میکند تا اطلاعات را به شکلی مؤثرتر جذب کنیم و آنها را به یاد بسپاریم. با استفاده از این تکنیک، میتوانیم به درک عمیقتری از مطالب برسیم و مهارتهای خود را در نوشتن و یادگیری تقویت کنیم.
رونویسی. [ ن ِ ] ( حامص مرکب ) عمل رونوشت برداشتن. استنساخ کردن. کپیه کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). استنساخ.نسخه برداری. مثل نوشته ای نوشتن. ( یادداشت مؤلف ).
- رونویسی کردن؛ سواد برداشتن. استنساخ کردن. نسخه برداشتن. ( یادداشت مؤلف ).
(نِ ) (حامص. ) رونوشت برداشتن، نسخه برداشتن.
رونوشت برداشتن از نوشتۀ دیگر.
عمل رونوشت برداشتن استنساخ کردن کپیه کردن.
{transcription} [زیست شناسی] فرایند ساخت رِنا از دِنا
رونویسی (ژنتیک). رونویسی یکی از مراحل بیان ژن است که در آن، یک بخش خاص از دی اِن اِی توسط آراِن اِی پلی مراز به آراِن اِی پیام رسان کپی می شود. دی اِن اِی و آراِن اِی هر دو از اسیدهای نوکلئیک هستند که از جفت بازهای نوکلئوتیدی به عنوان زبان مکمل استفاده می کنند. طی رونویسی، یک توالی دی اِن اِی توسط آراِن اِی پلی مراز خوانده می شود، که یک رشتهٔ مکمل آراِن اِی موازی ولی در جهت عکس یکدیگر را در فرایندی به نام رونویسی اولیه تولید می کند.
رونویسی (transcription)
در یاخته های زنده، فرآیندی که طی آن، اطلاعات ساخته شدن یک پروتئین از رشتۀ دی اِن اِی حاوی آن به رشتۀ آراِن اِی پیک، که در سنتز واقعی پروتئین نقش دارد، رونوشت برداری می شود. در رونویس، دو رشته دی اِن اِی باز می شوند و یکی از رشته ها الگوی نوکلئوتیدهای مکمل قرار می گیرد. در این حالت، جفت بازها تشکیل می شود و رشتۀ جدید آراِن اِی را می سازند.
رونوشت برداشتن، نسخه برداشتن.
💡 در حدود ۳۵۴ قمری (۹۶۵ میلادی) در بصره زاده شد. در ۱۰۲۰ م در دوران خلیفه الحاکم (۹۸۵–۱۰۲۱ میلادی) به مصر رفت تا جریان نیل را تنظیم کند هنگامی که به ممکن نبودن این کار پی برد، با وجود خشم خلیفه، کار را رها کرد تا اینکه پس از مرگ خلیفه، دوباره به قاهره برگشته و با رونویسی کتابهای علمی تا پایان عمر به گذران زندگی پرداخت.
💡 آراِناِی تکرشتهای براساس پولاریته (قطبیت) تعریف شده و در صورت همقطب بودن پولاریته آراِناِی و پولاریتهٔ آرانای پیامرسان مثبت است. در حالت مقابل، اگر ایندو مکمل هم باشند پولاریته منفی محسوب میشود. ویروسهای پولاریته منفی برای رونویسی از آراِناِی پیامبر نیاز به آنزیم ویژهای بهنام ترانسکریپتاز خواهند داشت.
💡 در فرایند رونویسی یک رشته آرانای (با توالی نوکلئوتیدی خاص و مکمل) از روی یک رشته دیانای ساخته میشود؛ به توالیهای سهنوکلئوتیدی آرانایِ پیک، رمز ژنتیکی گویند.