آکادمی به معنای یک مؤسسه آموزشی یا سازمانی است که به آموزش و پژوهش در حوزههای مختلف علمی، هنری، فرهنگی یا حرفهای میپردازد. این واژه به نهادهایی اشاره دارد که در آنها آموزشهای تخصصی و پیشرفته ارائه میشود.
ویژگیها و کاربردها
آموزش و یادگیری: این مؤسسات میتوانند در سطوح مختلف آموزشی فعالیت کنند، از دورههای مقدماتی تا دورههای پیشرفته و تحصیلات تکمیلی.
تحقیق و پژوهش: بسیاری از آکادمیها به تحقیق و توسعه در زمینههای مختلف علمی و فرهنگی میپردازند و نتایج تحقیقات خود را منتشر میکنند.
تخصصهای مختلف: مؤسسات آموزشی ممکن است در حوزههای مختلفی مانند علوم، هنر، مهندسی، پزشکی و فناوری اطلاعات فعالیت کنند.
معرفی و استانداردسازی: آکادمیها ممکن است به عنوان نهادهایی برای تعیین استانداردهای آموزشی و حرفهای در یک حوزه خاص عمل کنند.
تبادل فرهنگی: برخی آکادمیها به تبادل فرهنگی و بینالمللی کمک میکنند و فرصتهای همکاری بین دانشجویان و پژوهشگران از کشورهای مختلف را فراهم میآورند.
( آکادمی ) آکادمی. [ دِ ] ( فرانسوی، اِ ) ( مشتق از نام یلی اساطیری از مردم یونان موسوم به آکادمُس که اراضی منسوب بدو را آکادمی مینامیدند، در شمال غربی اَطینه «آتن »، و مَدْرَس افلاطون بدانجا بود. ) اقاذیمیا. فرهنگستان. و رجوع به اقاذیمیا شود.
اکادمی. [ اَ دِ ] ( فرانسوی، اِ ) آکادمی. ( فرهنگ فارسی معین ) ( یادداشت مؤلف ). رجوع به آکادمی شود.
( آکادمی ) (دِ ) [ فر. ] ( اِ. ) فرهنگستان، آکادمی نام باغی بوده در آتن که افلاطون در آن تدریس می کرد و کم کم با گذشت زمان معنای انجمن علمی یا فرهنگستان را به خود گرفت.
( آکادمی ) انجمنی رسمی در هر کشور که از بزرگان علوم و فنون برای بحث و تحقیق در مسائل علمی و ادبی تشکیل می شود، فرهنگستان.
( آکادمی ) ( اسم ) ۱ - انجمنی مرکب از بزرگان علم و ادب و فن فرهنگستان
فرهنگستان
نام باغی در آتن که افلاطون در آن فلسفه درس می داده، مجامعی که جهت بحث وتحقیق درمسائل علمی تشکیل می شد
( آکا دمی ) باغی بود در آتن ( اثنیه ) پایتخت یونان قدیم که در آن افلاطون به شاگردان خود فلسفه درس می داد و بعد ها این اسم بانجمنهای دانشمندان و ادیبان اطلاق گردید
آکادمی (دوره ای). آکادمی ( به انگلیسی: The Academy ) مجله ای است که مروری بر ادبیات و موضوعات کلی دارد و از سال ۱۸۶۹ تا ۱۹۱۵ در لندن منتشر می شد، همچنین از ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۵ عنوان آن آکادمی و ادبیات بود که توسط چارلز اپلتون تأسیس شد.
اولین شماره این مجله در ۹ اکتبر ۱۸۶۹ تحت عنوان آکادمی: گزارش ماهانه ادبیات، یادگیری، علم و هنر منتشر گردید. از اکتبر ۱۸۶۹ تا ژانویه ۱۸۷۱ به صورت ماهانه، سپس به صورت شش ماه یکبار از فوریه ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۳، و از سال ۱۸۷۴ تا ۱۹۰۲ به صورت هفتگی با عناوین آکادمی: بررسی هفتگی ادبیات، علم و هنر و سپس آکادمی: بررسی هفتگی منتشر می شد. ادبیات و زندگی. آخرین شماره آن ۱۵۴۹ بود که در ۱۱ ژانویه منتشر شد. در ژانویه ۱۹۰۲ آکادمی با نشریه ادبیات ادغام شد و به آکادمی و ادبیات تبدیل گردید. با این حال، نشریه ادغام شده همچنان شماره تسلسل آکادمی را حفظ کرد و در سال ۱۹۰۵ به نام آکادمی بازگشت.
آکادمی (academy)
(در یونانی: آکادمیا) در اصل، مدرسۀ فلسفی یونانی که افلاطون آن را در باغ های آکادمه، متعلق به پهلوانی با نام آکادموس، در شمال غربی آتن تأسیس کرد. این مدرسه، و سایر مدارس غیردینی یا کافرکیشانه به دستور یوستی نیانوس اول، امپراتور بیزانس، در ۵۲۹م تعطیل شد. نخستین آکادمی (به معنای امروزیِ کلمه، یعنی انجمنی به رسمیت شناخته شده که برای پیشبرد یک یا چند رشته از هنرها و علوم تأسیس شده باشد) موزۀ اسکندریهبوده است که در قرن ۳پ م بطلمیوس سوتر، بنیاد نهاد. شارلمانی در ۷۹۶م، به پیشنهاد آلکوئین، مدرسه یا مؤسسه ای شبیه به آکادمی در کلیسای سن مارتنِ شهر تور بنا نهاد. نظام آکادمی پس از مرگ افلاطون تغییراتی یافت که بر مبنای آن دوره های مختلف آکادمی را چنین ترسیم کرده اند: آکادمی افلاطون، ۳۹۸ـ۳۴۷پ م؛ آکادمی قدیمبه سرپرستی اسپوزیپوس، کسنوکراتس، پولمو؛ آکادمی میانه (وسطا)به سرپرستی آرکستیلائوس؛ آکادمی جدیدبه سرپرستی کارنیادس. پس از آن نیز دو آکادمی دیگر تأسیس شد: آکادمی چهارمرا فیلون لاریساییو آکادمی پنجمرا آنتیوخوس آسکالونیپایه نهادند. آکادمی اخیر در ۷۹پ م تعطیل شد. تا دورۀ رنسانس، صومعه ها و دیرها را، مخصوصاً در اروپا و امریکا، که دبیرستان های مذهبی نیز به شمار می آمدند، آکادمی می خواندند بعدها یعنی پس از دوران قرون وسطا و رنسانس، این عنوان، معنایی غیر دقیق یافت و انواع مؤسساتی را شامل بود که در آن فنونی چون اسب سواری، شمشیربازی، رقص و غیره تعلیم داده می شد. پس از این دوران، آکادمی به انجمن های ادیبان و دانشمندان و هنرمندان اطلاق شده است مانند آکادمی ونیز که آکادمی نو یا نئاکادمیانامیده می شد و در ۱۵۰۰ برای احیای زبان و فرهنگ یونانی تأسیس شد؛ آکادمی هلندیان، در ۱۶۱۷ در هلند به منظور آموزش ریاضیات، فلسفه و زبان شناسی شکل گرفت؛ آکادمی فرانسه، که در ۱۶۳۵ بنیاد نهاده شد و الگوی تمامی آکادمی های جهان بوده است و آکادمی سلطنتی هنرهاکه در ۱۷۶۸ در انگلستان تأسیس شد. از آن پس آکادمی های بسیاری از کشورهای مختلف تأسیس شده است. این اصطلاح را امروزه در ایران فرهنگستان می نامند. قدیمی ترین فرهنگستان ایران در ۱۳۱۴ش تأسیس شد که صرفاً در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی فعالیت داشت. امروزه این فرهنگستان با نام فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کار خود ادامه می دهد (نیز← فرهنگستان_زبان_و_ادب_فارسی).
فرهنگستان های دیگر عبارت اند از: فرهنگستان هنر (تأسیس ۱۳۷۸ش)، فرهنگستان علوم (تأسیس ۱۳۶۹ش) و فرهنگستان علوم پزشکی (تأسیس ۱۳۶۹ش).
💡 اِلمار ولییف (متولد ۳ اکتبر ۱۹۶۰) شهردار شهر گنجه در کشور جمهوری آذربایجان است. وی دارای دو مدرک تحصیلی از دانشگاه فنی جمهوری آذربایجان و آکادمی دولتی جمهوری آذربایجان است.
💡 استار آکادمی یکی از برنامههای تلویزیونی در فرانسه است که در آن جوانان شرکت کننده برای مدت محدودی در کلاسهای تعلیم خواندن و رقص شرکت میکنند. در آخر هر هفته شرکت کنندگان برنامهای را به طور مستقیم به مدت دو ساعت اجرا میکنند. در طول برنامه مردم به کاندیدای مورد علاقه خود رأی میدهند.
💡 وی در ۲۸ مارس ۱۹۲۸ در ایروان به دنیا آمد و از آکادمی دولتی هنرهای زیبای ارمنستان فارغالتحصیل گشت. وی در ۲۸ فوریهٔ ۱۹۹۹ (۱ سپتامبر ۱۹۹۹) در سن ۷۰ سالگی در ایروان درگذشت.
💡 برای هنرمندان اروپایی از قرون وسطا تا قرنهای ۱۸ و ۱۹ این شیوه، معیار بود. در اروپای قرون وسطی، این شیوهٔ کار توسط صنوف محلی، تنظیم میشد. شاگردان از سنین کم شروع به کار در زمینههای ساده میکردند و پس از چند سال مهارت مییافتند تا این که خود استاد شوند. این نظام با افول صنوف تدریجاً جایگزین شد و آکادمیها، شیوهٔ آموزش برتری تلقی شدند، گرچه بسیاری از هنرمندان به استفاده از هنرجویان ادامه دادند.