واژه اسباط ۵ بار در قرآن آمدهاست. در آیه ۱۶۰ سوره اعراف اسباط بهصورت نکره آمده، مراد از آن تیرهها و گروههای دوازدهگانه قوم موسی یا همان اسباط بنیاسرائیل است؛ اما در موارد دیگر (بقره:۱۳۶و۱۴۰؛ آل عمران:۸۴؛ نساء:۱۶۳) اسباط دارای «ال» تعریف بوده و از آن به عنوان دریافت کنندگان وحی یاد میشود؛ و این دو را نباید با هم اشتباه گرفت.
در آیه ۱۴۰ سوره بقره صریحاً یهودی و نصرانی بودن ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و اسباط، رد شدهاست و این نشان میدهد که اسباط -مانند بقیه پیامبران نامبرده- پیش از موسی و عیسی به پیامبری رسیدهاند.
اسحاق (عبری: יִצְחָק) از شخصیتهای سفر پیدایش در تنخ است. او یکی از سه شهپدر بنیاسرائیل و یکی از شخصیتهای مهم ادیان ابراهیمی، از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام، است. اسحاق فرزند ابراهیم و ساره، پدر یعقوب و پدربزرگ اسباط اسرائیل بود. به گفته سفر پیدایش، او حدوداً اوایل هزاره دوم قبل از میلاد زیست، اما داستان حاوی اطلاعاتی است که نشان میدهد این قصه نمیتواند قبل از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد شکل گرفته باشد.