دانشنامه اسلامی
نظریه انسان کامل که اولین بار به صورت مدون توسط ابن عربی مطرح شد در بین عرفای پیرو وی نیز جایگاه ویژه و مهمی یافت و این نکته ای است که با اندک تامل در آثار عرفای بعد از ابن عربی مشخص می شود. در این میان عارفان شیعه توجه بیشتری به این مفهوم داشته اند، چرا که با بحث ولایت که از آموزه های ویژه شیعه است ارتباط معنایی تنگاتنگی دارد. امام خمینی (رحمه الله علیه) نیز به عنوان یکی از عرفای شیعه از این قاعده مستثنی نبوده و در آثار مختلف خود این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. حضرت امام معتقد است هویت غیبی احدی یا همان عنقای مغرب در بطون غیب، مخفی و نهان است و هیچ گونه اسم و رسمی ندارد، بنابراین برای ظهور اسماء و کشف اسرار خزاین غیب، وجود خلیفه الهی را لازم می داند. ایشان این واسطه یا خلیفه الهی را اصل ظهور می داند و برای آن دو وجهه قائل است، وجهه غیبی و وجهه ظهوری که از جهت غیبی هرگز ظهور نمی کند ولی همین واسطه الهی از جهت ظهوریش، در اسما و صفات تجلی می کند. عرفا از فیض اقدس با عنوان خلیفه کبری یاد می کنند، حضرت امام نیز در ادامه مطلب فوق، ضمن صحه گذاردن بر این مطلب می گوید: «اوّل ما یستفیض من حضره الفیض الاقدس و الخلیفه الکبری حضره الاسم الاعظم، ای الاسم «الله» بحسب مقام تعینه، باستجماع جمیع الاسماء و الصفات و ظهوره فی جمیع المظاهر و الآیات. فانّ التعین الاوّل للحقیقه اللامتعینه هو کلّ التعینات و الظهورات.و لایرتبط واحد من الاسماء و الصفات بهذا الفیض الاقدس الّا بتوسّط الاسم الاعظم علی الترتیب المنسّق: کلّ حسب مقامه الخاصّ به.»حضرت امام در مورد اسم اعظم بر اساس تصریح قرآن مجید که می فرماید: «قُلِ ادْعُوا الله اَوِ ادْعُوا الرَّحْمن اَیا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْاَسْماءُ الْحُسْنی.» (معتقد است این دو اسم دارای احاطه و تسلط بیشتری نسبت به اسماء دیگر هستند و تجلی بر اسماء دیگر به واسطه این دو اسم صورت می گیرد.)
خلافت از نگاه امام خمینی
نکته دیگری که در باب خلافت از نگاه امام خمینی قابل ملاحظه است آن است که ایشان خلافت را اعظم شئون الهی، گرامی ترین مقامات ربوبی و باب الابواب ظهور و وجود می داند و معتقد است به واسطه آن اسما و صفات که در غیب و کمون هستند ظاهر می شوند. ایشان همچنین معتقد است، از آنجا که هر یک از مراتب وجودی و حقایق نزولی و صعودی به وسیله اسم اعظم حاصل گردیده است، پس مقام خلافت این اسم، مقام جامعیت و در برگیری جمیع حقایق الهی است. حضرت امام بر اساس جامعیت مقام الوهیت بر این باور است که خلیفه الهی نیز به دلیل قربی که به این مقام دارد و به سبب نزدیکی به عالم وحدت و بساطت، آفریده دو دست لطف و قهر، یا جمال و جلال الهی است. ایشان به عنوان شاهدی بر این مدعا آیه «وعلّم آدم الاسماء کلّها.» را ذکر می کند و می گوید: «و این تعلیم الهی به تخمیر جمعی بیدی الجمال و الجلال، نسبت به باطن آدم واقع شد در حضرت واحدیت، چنانچه تخمیر صورت و ظاهر او در عالم شهادت به ظهور یدی الجلال و الجمال به مظهریت طبیعت واقع شد.»
← مصداق خلیفه الهی
اهمیت نقش انسان کامل زمانی مشخص می شود که بدانیم اسم اعظم به مقام جمعی خود امکان ندارد بر هیچ یک از اعیان، با توجه به کدورت و محدودیت آنها تجلی نماید. در اینجاست که حضرت امام به نقش آینگی انسان کامل اشاره و آن را محل انعکاس نور الهی معرفی می کند. ایشان در همین خصوص به سخن ابن عربی که انسان کامل را به مثابه مردمک چشم نسبت به چشم (انسان العین) دانسته بود اشاره می کند و می گوید: «حاصل کلام الشیخ ان الانسان لما کان نشاته عامه لجمیع شوون الاسمائی و الاعیانی، حاصره للحقائق الالهیه و الکونیه یکون مرآتاً لشهود الحقائق کلّها، و یکون منزلته من الحق فی رویه الاشیاء منزله انسان العین من العین، لهذا سمّی انساناً، فالانسان الکامل کما انّه شهود الحق ذاته، کما افاد الشیخ سابقاً مرآه شهوده الاشیاء کلّها.»بنابراین حضرت امام حقیقت محمدیه یا همان عین ثابت انسان کامل را تعین و صورت عینی اسم جامع الله می داند و معتقد است تجلی بر آن به صورت ابتدایی و بدون واسطه شدن چیز دیگری صورت می گیرد. ایشان اسم اعظم را ربّ عین ثابته محمدیه (صلی الله علیه و آله وسلّم) می داند و معتقد است اسم اعظم از طریق او با دیگر اعیان مرتبط می شود. علاوه بر این عین ثابت انسان کامل اولین ظهور در نشاه اعیان ثابته و مفتاح مفاتیح سایر خزاین الهی و گنج های مخفی ربانی است. بر این اساس عین ثابت انسان کامل بر همه اعیان خلافت دارد همان گونه که ربش بر دیگر اسماء خلافت داشت.ایشان سر خلافت انسان کامل بر جهانیان و سجود ملائکه بر آدم را همین نکته می داند و می فرماید: در تجلی عینی نیز تجلی بر انسان کامل با اسم الله بود بدون آنکه اسمی از اسماء و یا صفتی از صفات واسطه باشد و تجلی بر دیگر موجودات به توسط اسماء بود و این بود از جمله اسرار آنکه خدای تعالی امر کرد که ملائکه بر آدم سجده کنند گرچه شیطان لعین به خاطر قصورش نتوانست این حقیقت را درک کند.از دیگر مقاماتی که امام خمینی (رحمه الله علیه) برای انسان کامل به آن اشاره کرده است و به تعبیری با مقام خلافت انسان کامل قرابت معنایی دارد، مقام «برزخیت کبری» و «کون جامع» است. ایشان معتقد است چون انسان کامل مظهر جمیع اسماء و صفات الهی و مربوب اسم جامعِ الله است، «کون جامع» است و تمام اسماء به یک اندازه در او ظاهر شده اند، بنابراین دارای مقام «وسطیت» یا «برزخیت کبری» است. این مقامی است که ابن عربی نیز آن را مطرح کرده و با توجه به این جامعیت، انسان کامل را واسطه حق و خلق دانسته است.
مرتبه کون جامع
...