فلاسفه شیعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] فلاسفه شیعه، از آثار سید جعفر غضبان است که در آن کتاب «فلاسفة الشیعة؛ حیاتهم و آراؤهم»، نوشته شیخ عبدالله نعمه را از زبان عربی به زبان فارسی به صورتی عالمانه ترجمه کرده است.
درباره این اثر و برگردان حاضر چند نکته گفتنی است:
نویسنده آخرین مطلبش را این گونه نوشته است: «أبوتمام النیسابوری یوسف بن محمد النیسابوری من فلاسفة القرن الرابع الهجری و قد عده الشهرستانی فی فلاسفة الإسلام، أمثال یعقوب الکندی و ثابت بن قرة و أحمد بن الطیب و أبی زید البلخی و الفارابی و ابن سینا مما یدل علی أن أباتمام النیسابوری کان من رواد الفلسفة و العلم و من المفکرین البارزین فی عصره... و یبدو من کلام التوحیدی أن النیسابوری من الإسماعیلیین فقد ذکر أن آرائه من نسج القداحین و یعنی بهم أتباع عبدالله بن میمون القداح، ولکن علی أی حال لیس لنا وثوق بآراء التوحیدی حول عقیدة النیسابوری و التوحیدی متهم فی أکثر ما یقوله و خاصة فی ما یتصل بالقضایا المذهبیة و قد عرف التوحیدی بالوضع و اختلاق الأکاذیب و هو الذی وضع الرسائل المتبادلة بین عمر و بین علی(ع) و قد أشار إلی ذلک ابن أبی الحدید فی شرحه علی نهج البلاغة و غیرُه؛ ولکن الشیئ المؤکد أن النیسابوری کان شیعیاً و لیس لدینا ما یثبت أنه کان قرمطیاً أو إسماعیلیاً؛ کما یلوح بذلک أبوحیان التوحیدی؛ کما أنه لیس هناک ما یثبت کونه إمامیاً و هو لایزال بحاجة إلی تنقیب و بحث، لجلاء حقیقته و بیان مذهبه و من الله نستمد العون و التوفیق و هو حسبنا»
و مترجم چنین ترجمه کرده است: «ابوتمام نیشابوری یوسف بن محمد نیشابوری، قرن چهارم هجری: این مرد دانشمند از فلاسفه قرن چهارم هجری است. شهرستانی او را در عداد فلاسفه متأخر اسلام آورده و او را مانند یعقوب کندی و ثابت بن قره و احمد بن الطیب و ابوزید بلخی و فارابی و ابن سینا شمرده و دلالت دارد که ابوتمام نیشابوری از فلاسفه ای است که علم و فلسفه را آورده و از متفکران مبرز در عصر خود بوده است... از بیانات توحیدی برمی آید که ابوتمام اسماعیلی بوده است؛ زیرا می گوید آراء او از بافته های قدح کنندگان است و مقصودش پیروان عبداللّه بن میمون قداح است. به هرحال اعتمادی به اظهارات توحیدی نیست؛ یعنی آنچه درباره ابوتمام گفته است، درست نیست و خود توحیدی در بیشتر مطالبی که خود گفته متهم است؛ خاصه در مسائل مذهبی اتهام دارد. توحیدی به جعل اکاذیب، به ویژه در مسائل دینی شهرت دارد و اوست که نامه هایی از قول و گفتار امیرالمؤمنین علی(ع) و عمر جعل کرده است و ابن ابی الحدید به این مطلب در شرح نهج البلاغة اشاره کرده است. ولی امر قطعی و مسلم این است که ابوتمام شیعه بوده است و دلیلی نداریم که ابوتمام قرمطی یا اسماعیلی باشد؛ وی آن طور که توحیدی گفته، نبوده. البتّه دلیلی هم در دست نیست که او امامی اثناعشری بوده است و این مطلب قابل بررسی و تحقیق است تا حقیقت حال او روشن و معلوم شود که چه مذهبی داشته است. از خدای متعال طلب یاری و توفیق می کنیم و او برای ما کافی است
همچنان که ملاحظه می شود برگردان انجام شده، درست و مطابق است و از نظر عبارات نیز رسا و شیوا است و اشکالی در آن نیست، جز اینکه مترجم عبارت «قرن چهارم هجری» را در عنوان افزوده و به همین جهت، در جمله بعد این مطلب تکرار شده؛ ولی نویسنده، عبارت مذکور را در عنوان نیاورده و به همین خاطر دیگر تکراری در میان نیست.
2. فلاسفة الشیعة حیاتهم و آراؤهم، العلامة الشیخ عبدالله نعمة، قدم له العلامة الشیخ محمدجواد مغنیة، دارالکتاب الإسلامی، قم الطبعة الأولی 1987م.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال چوب فال چوب فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال کارت فال کارت فال سنجش فال سنجش