جن در فرهنگ

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عقاید جن در فرهنگ و ادبیات عامه مردم و مسلمانان جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است.
مردم عرب موجودات نامرئی را به جنّ و حِنّ تقسیم می کردند و جنّ را از حنّ برتر می شمردند.
به زعم ایشان ، حنّ ضعفای جنّ بودند و برخی معتقد بودند که جنّ و حنّ دو موجود به کلی متفاوت اند که به یکدیگر ارتباطی ندارند.
اقسام جن در لسان مردم عرب
جنّ را به گونه های دیگر نیز تقسیم کرده بودند: جنّ اگر کافر و فاسد بود، شیطان ؛ چون به آسمان بر می آمد که استراق سمع کند، مارِد؛ اگر از این هم بیشتر فساد می کرد، عِفریت و چون ازین درجه فساد هم می گذشت ، عَبْقَری نامیده می شد.
به روایت جاحظ (متوفی ح ۲۵۵) هر نوع جنّ، چه مذکر چه مؤنث ، که به صورتهای گوناگون بر مسافران ظاهر می شد، غول بود و سِعلاه نامی بود که فقط بر جنّهای مؤنث اطلاق می شد.
به جنّ معمولی ، اگر در میان مردم زندگی می کرد و آزاری به کسی نمی رساند، عامر (جمع آن : عُمّار) می گفتند؛ اگر به کودکان آزار می رساند، آن را ارواح می نامیدند و اگر طاهر و خوب بود، آن را مَلَک می خواندند.
به جنّی که بدنش مانند نصف بدن انسان بود (یک چشم و یک پا داشت ) و بسیار به مسافران صدمه می زد و گاهی ایشان را هلاک می کرد، شِقّ می گفتند.
طوسی قسمی جنّ را در هند معرفی کرده که از سر تا کمر، به صورت انسان بوده و از کمر به پایین ، به شکل حیوانات است .
تقسیم دیگر جن در منابع فارسی و عربی
قسم دیگر جنّ، که در منابع فارسی و عربی ذکر شده است ، نسناس نام دارد که مانند شقّ یک چشم و یک پا بیش تر نداشته و با ایجاد آتش سوزی در خانه ها، آزار می رسانده است .
جنّ دیگری به نام غَدّار، به اعمال جنسی علاقه داشته و گاه به خواسته خلاف خود می رسیده است
جنّیان ، به صورتهای گوناگون ، در متون عربی و فارسی و نیز فرهنگ عامه ایرانیان وصف شده اند.
از رسول اکرم روایت شده است که جنّیان سه قسم اند: آنهایی که بال دارند و پرواز می کنند، آنهایی که شبیه مار و سگ اند و آنهایی که در سفرند و به جاهای گوناگون می روند.
روایت از قول ابن عباس
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال مکعب فال مکعب فال عشق فال عشق فال تاروت فال تاروت