دسته های عزاداری

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
دسته: گروهی از مردم که در جایی گرد آیند و یا با هم حرکت کنند و کاری را انجام دهند. گروهی که با تشریفات خاصی در خیابان ها و کوچه ها حرکت می کنند و با هم اشعاری خوانند، برای اقامه عزاداری سیدالشهدا و ائمه دیگر. حرکتشان به صورت سینه زنی یا زنجیرزنی است. رواج آن بیشتر در عصر صفویه شکل گرفت.
این گونه دستجات، برای خود نشانه و علامت و توغ و پرچم مخصوص و گاهی نام ویژه ای داشته اند و با نوعی سازماندهی مردمی در ایام عاشورا و روزهای دیگر به سوگواری می پرداختند.
این مراسم، به ویژه در عراق و شهرهایی چون نجف و کربلا، ریشه دارتر بوده است. مرحوم کاشف الغطاء می نویسد: «آغاز بیرون آمدن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا، پیش از هزار سال، در زمان «معزالدوله » و «رکن الدوله » بود، که دسته های عزاداران در حالی که برای حسین علیه السلام ندبه می کردند و شب، مشعل هایی به دست داشتند، بغداد و راه هایش یکباره پر از شیون شد... این در قرن چهارم بود و اگر بیرون آمدن این موکب ها در راه ها نبود، هدف و غرض از یادآوری حسین بن علی علیه السلام از بین می رفت و ثمره فاسد می شد و راز شهادت حسین بن علی علیه السلام منتفی می گشت.
«موکب » یا «مواکب حسینی » نیز به همین حرکت های جمعی بصورت عزاداری و پیمودن راهی با حالت عزا گفته می شود که در عراق، به ویژه در ایام اربعین رواج و شور بیشتری دارد. در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز در همه شهرها و روستاهای شیعه نشین رواج دارد.
برخی از این دسته ها، تاریخچه ای طولانی و گاهی مثلا چند صد ساله دارد (مثل دسته «طویرج » در کربلا) که در نسل های پیاپی، سنت های خویش را حفظ می کنند.
دسته های عزاداری، نوعی تشکل و سازماندهی را تمرین می دهد که بر محور امام حسین علیه السلام است. این دسته ها و هیئت ها، در افراد احساس مسئولیت و شخصیت و اعتماد به نفس را تقویت می کند و به آنان نظم و نظام می بخشد، آن هم با محتوایی مقدس و آدابی خالصانه و عاشقانه و بدون حاکمیت زور و اعمال قدرت.
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال زندگی فال زندگی فال تماس فال تماس فال مکعب فال مکعب فال تاروت فال تاروت