جهالت. [ ج َ ل َ ] ( از ع ، مص ) جهل. نادان بودن. نادانستن. نادان شدن. ( آنندراج ) ( ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل ). || ( اِمص ) نادانی. ( آنندراج ) : یک فوج همی بینم گم کرده ره خویش وَایام پریشان ز جهالت چو شب تار.مسعود.رجوع به جهالة شود. جهالة. [ ج َ ل َ ] ( ع مص ) نادان بودن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). نادانستن چیزی را. ( زوزنی ). نادان شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || ( اِمص ) نادانی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( مهذب الاسماء ).
فرهنگ معین
(جَ لَ ) [ ع . جهالة ] (مص ل . ) نادان بودن .
فرهنگ عمید
۱. ندانستن، نادان بودن. ۲. نادانی، بی خردی.
فرهنگ فارسی
ندانستن نادان بودن، نادانی، بی خردی ۱- ( مصدر ) نادان بودن . ۲- ( اسم ) نادانی بیخردی .
دانشنامه عمومی
جهالت (رمان). جهالت ( به فرانسوی: L'ignorance ) دهمین رمان میلان کوندرا نویسنده چک - فرانسوی است؛ که در سال ۱۹۹۹ به زبان فرانسوی نوشته و در سال ۲۰۰۰ چاپ شده است. ترجمه انگلیسی این رمان برنده جایزه اسکات مونکریف شد. مضمون این داستان دربارهٔ مهاجرت، غربت و نوستالژی است. این کتاب در ایران با ترجمه آرش حجازی توسط نشر کاروان منتشر شده است.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] کلمات کلیدی: قرآن، جهل، جهالت، مذمت جاهل، تأثیرات جهل و زدودن آن. جهل در اصل به دو معنا آمده: مخالف علم، یعنی فعلی را بدون علم انجام دادن. که در فارسی به نادانی تعبیر شده، دوم به حماقت، سفاهت و بی اعتنایی معنا شده است. و راغب معنای جهل را بر سه صورت بیان کرده: ۱. خالی بودن نفس از علم که معنای اصلی جهل است؛ ۲. اعتقاد غلط و غیرواقع؛ ۳. اعمال غلط و غیرحقیقی (با اعتقاد صحیح باشد یا فاسد)؛ مانند کسی که نمازش را به عمد ترک میکند. ابعاد جهل ماده ی "جهل" در قرآن کریم ۲۴ بار به کار رفته و بنابر آنچه بیان شد، جهل دو بُعدی است؛ یک مرتبه جهل در برابر علم است و در مرتبه ی بعدی جهل در برابر عقل؛ یعنی شخصی خودش را به جهالت بزند و به علم خود عمل نکند. انسان موجودی جهول انسان جهول در قرآن: خداوند در قرآن، انسان را بسیار جاهل خوانده و فرموده:«... إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً»؛ «... او (انسان) بسیار ظالم و جاهل بود.» این جمله از آیه ی شریفه تعلیل بر تحمل انسان بر پذیرش امانت دین خداست که دو نظریه در معنای آن بیان شده است: ← منظور از جهل انسان همان زمینه ی جهل ...