دانشنامه اسلامی
تخییر مصلحت، مقابل تخییر شهوت عبارت است از تخییر در گزینش یکی از چند چیز با رعایت اصلحیّت آن (الاَصلح فالاَصلح). بنابر این، آن که مصلحت بیشتری دارد گزینش میشود و عدول از آن به دیگری جایز نیست.
تخیییر بعد از اسارت دشمن
نیروی دشمن که پس از پایان جنگ به اسارت در میآید بنابر مشهور کشته نمیشود و امام علیه السّلام بین آزاد کردن او بدون فدیه و رها ساختن وی در ازای فدیه و به بردگی گرفتن او مخیّر است.
← نظرات در تخییر امام در اسارت دشمن
۱. ↑ منتهی المطلب(ط.ق) ج۲، ص۹۲۸.
...