[ویکی فقه] منشا آتشگیره. در قرآن مجید به منشا آتشگیره اشاره شده است. خدا، پدیدآورنده آتش، از آتشگیره درختان سبز است.«الذی جعل لکم من الشجر الاخضر نارا فاذا انتم منه توقدون.»همان کسی که برای شما از درخت سبز، آتش آفرید و شما بوسیله آن، آتش می افروزید!» «افرءیتم النار التی تورون؛ ءانتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشئون.»آیا درباره آتشی که می افروزید فکر کرده اید؟! آیا شما درخت آن را آفریده اید یا ما آفریده ایم؟!
جمله سازی با منشا اتشگیره
رابطه شاملبودن از تقسیم نهاد-گزاره در گرامرهای لاتین و یونانی گرفته شدهاند، که مبتنی بر منطق عبارت اند، و منشا مفهوم آن به ارسطو در باستان برمیگردد. در اینجا، ساختار ابتدایی جملهواره به صورت تقسیم دودویی جملهواره به نهاد (گروه اسمی NP) و گزاره (گروه فعلی VP) فهمیده میشود.
و به هر حال بايد ببينيم منشا اين كه گفته اند مراد، آدم نوعى است، چيست ؟اصل اين حرف ناشى از اعتقاد به قديم بودن زمين، و انواع موجودات اصلى آن، و از آنجمله انسان است، كه قهرا افراد اين انواع اصلى، از دو طرف گذشته و آينده غير متناهىخواهند بود، يعنى از ازل انسانها بوده اند، و تا ابد نيز خواهند بود، واصول علمى اين دعوى را بطور قطع باطل مى كند.
خداى سبحان در پاسخ منافقان كوردل مى فرمايد: آنان خود سفيهند گرچه خويش راروشنفكر و مصلح جامعه مى پندارند؛ زيرا نه تنها حق را ازباطل و صلاح را از فساد باز نمى شناسند، بلكهباطل را حق و فساد را صلاح مى پندارند و منشا سفاهتشان روى گردانى از آيين حق است:(و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه ). (715)
داستان به صورت یک سفر زیارتی روایت شدهاست، که در آن مسیر همهٔ جانداران مدرن، به سوی منشا حیات پی گرفته میشود. انسانها پسرخالههای تکاملی خود را در پاتوقهای میان راه ملاقات میکنند. در این نقاط تبارها منشعب میشوند.