حجیت شهرت روایی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صحّت ترجیح دادن خبر مطابق شهرت روایی، هنگام تعارض چند خبر می باشد.
حجیت شهرت روایی، یعنی صحت استناد به آن در باب تعارض اخبار برای ترجیح یکی از آنها بر دیگری، در جایی که خبرها از همه جهات با یک دیگر مساوی می باشند.
اقوال اصولیون درباره حجیت شهرت روایی
عده ای از اصولی ها شهرت روایی را از ممیزات حجت از لاحجت می دانند، اما مشهور اصولیون شهرت روایی را از مرجحات منصوص در باب تعارض اخبار می دانسته و مدرک آن را « مقبوله عمر بن حنظله » و غیر آن ذکر نموده اند. در مقبوله عمر بن حنظله آمده است: «خذ بما اشتهر بین اصحابک؛ به هر روایتی که میان اصحاب شهرت دارد عمل کن».

جمله سازی با حجیت شهرت روایی

گفت: ای مادر! ا ز خدای شرم دارم که قدم برای موافقت نفس و خوش آمد بردارم، و من خود روایی ندارم.
سنت روایی اسلامی به‌طور کلی مبین را «خالص» یا «شیوا» تفسیر کرده‌است.
سکه از بهر روایی پشت بر زر کرده است زاهدان را معتقد از ترک سیم و زر مباش
بدانک اصل فتوّت آن بود که بنده دائم در کار غیر خویش مشغول بود. پیغامبر گفت صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ که همیشه خداوند عَزَّوَجَلّ در روایی حاجت بنده بود تا بنده در حاجت برادر مسلمان بود.
نیست کالایی کز آن خالی بود دامان ما جز روایی، هر چه خواهی هست در دکان ما
پای خجلت را روایی نیست بر درگاه تو دست حاجت پیش می‌دارم، خداوندا، ببخش
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
جام
جام
مرسوله
مرسوله
ارین
ارین
درس
درس