جواهر العقول فی شرح فرائد الاصول مبحث التعادل و تراجیح

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] جواهر العقول فی شرح فرائد الاصول، مبحث التعادل و الترجیح، به زبان عربی، اثر محمد رضا ناصری قوچانی، در شرح مبحث تعادل و تراجیح«فرائد الاصول» شیخ انصاری است. اکثر فواید این کتاب، مستفاد از دروس آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی نجفی می باشد. کتاب، حاوی نکات شریفه و مباحث دقیقه و مزیّن به تقریظ آیت الله حاج آقا محمد باقر طباطبایی بروجردی است.
کتاب، به گونه شرح مزجی تدوین شده است. به نمونه ای از کار شارح توجه فرمایید:
(اما المرجحات الخارجیة)؛ اعنی ما یرجح المدلول، (فقد اشرنا) فی المقام الرابع(الی انها علی قسمین)؛ القسم(الاول: ما یکون) المرجح امارة مستقلة و(غیر معتبر بنفسه) و غیر بالغ مرتبة الحجیة، لعدم الدلیل علی اعتباره بحیث لو لم یکن فی البین دلیل، لم یرجع الیه، کالاستقراء و الاجماع المنقول و الشهرة الفتوائیة علی القول بعدم حجیتهما بالخصوص...
مطالعه کتاب جواهر العقول فی شرح فرائد الأصول: مبحث التعادل و تراجیح در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور

جمله سازی با جواهر العقول فی شرح فرائد الاصول مبحث التعادل و تراجیح

620- همان مدرك، ج 4، ص 164، ح 12.همچنين اين روايت ((التَّوبة تجبُّ ما قبْلها))،مرآة العقول، ج 11، ص 383.
514- بحار الانوار، 44/383 و 75/116، بهنقل از تحف العقول
82- تحف العقول: ص 209، بحارالا نوار: ج 75، ص 309، ضمن ح 1.
ولى هـيـچ مانعى ندارد كه آيه را به مفهوم گسترده اش تفسير كنيم و تمام اين معبودها اعماز بـيـجـان و جـاندار، ذوى العقول و غير ذوى العقول در مفهوم آيه جمع باشد، و تعبيرهاىمناسب ذوى العقول به اصطلاح از باب (تغليب ) است.
522- ملا محمد تقى بن مقصود على اصفهانى، مشهور به علامه مجلسى (1037-1111 ه‍ق )از علماى بزرگ شيعه در علوم مختلف اسلامى، بخصوص حديث متبحر بود.مهمترين آثار او: بحارالانوار مرآت العقول در شرحاصول كافى، حيوة القلوب، زاد العماد، حق اليقين، جلاء العيون، حلية المتقينوالاربعون حديثا.
و اشتقاق آن را بعضى از ((علامت )) دانسته اند و در اين صورت بر تمام موجودات اطلاقشود، زيرا كه همه علامت و نشانه و آيات ذات مقدسند و ((واو)) و ((نون )) به اعتباراشتمال بر ذوى العقول و تغليب آن است بر ديگر موجودات.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
باوانم یعنی چه؟
باوانم یعنی چه؟
لوتی یعنی چه؟
لوتی یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز