💡 (شرافت، مبناى حكومت استبدادى نيست و در دولت هاى استبدادى مردم همگى بندگان اند وكسى را بر دگران امتيازى نيست. شرافت، داراى قوانين و قواعدى مخصوص به خودشمى باشد و نمى تواند مطيع مقررات دگر بشود. بنابراين فقط در كشورهايى يافت مىشود كه داراى اساس ثابتى هستند و قوانين متقن دارند و هر لحظه تغيير نمى كنند.
💡 بیان متقن تو مقتدای سحر حلال حریم حرمت او قبله گاه بیت حرام
💡 مفاد اين دو آيه گرچه برهانى است بر توحيد ربوبى، زيرا مخاطبان اولى آن،گروهى بودند كه نسبت به اصل وجود خالق ترديدى نداشتند ليكن اين گونه براهينبا تقريب خاص خود مى تواند دليل متقن براى اثباتاصل خالق نيز باشد.
💡 شرع او متقن بود مانند عهد لایزالی دین و آئینش بسی محکم تر، از عرش برین شد
💡 از شنيدن مداحى و چاپلوسى بيزار بود، مى گفت: به چهره مداحان و چاپلوسان خاكبپاشيد. محكم كارى را دوست داشت؛ مايل بود كارى كه انجام مى دهد متقن و محكم باشد تاآنجا كه وقتى يار مخلص اش سعد بن معاذ از دنيا رفت و او را در قبر نهادند، او با دستخويش سنگها و خشتهاى او را جابجا و محكم كرد و آنگاه گفت:
💡 (انـك انت العزيز الحكيم ) - يعنى تويى آن غالبى كه هرگز مغلوب نشود، و كسىكـه هـمـه افعال او متقن است، و از استجابت دعاى ما عاجز نگردد تويى. و تنها تويى كهمى توانى ما را از كيد دشمنان خود حفظ كنى، و مى دانى از چه راهى حفظ كنى.