امیر النحل

لغت نامه دهخدا

امیرالنحل. [ اَ رُن ْ ن َ ] ( ع اِ مرکب ) شاه مگس. یعسوب: امیرالنحل برای سیاست بر سر و دربان از برای آلودگان بر در. ( سندبادنامه ص 201 ). || ( اِخ ) از القاب علی بن ابیطالب ( ع ) است. ( از حبیب السیر چ خیام ج 1 ص 520 ):
پس بکوفه مشهد پاک امیرالنحل را
همچو جیش نحل جوش انسی و جان دیده اند.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 90 ).

فرهنگ فارسی

شاه مگس. یا از القاب علی بن ابیطالب ( ع ) بود.
لقب علی ع بن ابی طالب

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] امیر النحل یکی از القاب امام علی علیه السلام است.
علامه سبط ابن جوزی گوید: مؤمنان به زنبور عسل مانند، زیرا زنبور عسل چیز پاکیزه می خورد و چیز پاکیزه می نهد، و علی امیرمؤمنان است.
امام صادق علیه السلام فرمود: محققا شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان هستید. اگر پرندگان از محتوای درون زنبور عسل باخبر بودند یک زنبور عسل باقی نمی ماند و همه را می خوردند. همچنین اگر مردم را از محبتی که شما از ما خاندان در دل دارید باخبر می شدند شما را با زخم زبان هاشان می خوردند و در نهان و آشکار به شما ناسزا می گفتند. خداوند رحمت کند بنده ای از شما را که بر ولایت ما باشد.
ولایتی لامیر النحل تکفینی × عندالممات و تغسیلی و تکفینی
و طینتی عجنت من قبل تکوینی × من حب حیدر کیف النار تکوینی.
«ولایت و دوستی من با امیر نحل، در وقت مرگ و غسل و کفن مرا کفایت می کند. سرشت من پیش از آفرینشم با دوستی حیدر آمیخته، پس چگونه آتش مرا خواهد سوخت؟».
محمد باقر کمره ای در مورد وجه تشبیه شیعه به زنبور عسل می گوید:
تشبیه شیعه به زنبور عسل چند وجه دارد:

جمله سازی با امیر النحل

💡 و ديگران از علماى عامّه قريب به همين مضامين را نيز گفته اند، مراجعه شود به كتاب((الفِصَل فى الملل و الا هواء و النحل، جلد چهارم، صفحه 87)) تاءليف ابن حزماندلسى.

💡 آيات (68) و (69): و اءوحى ربك إ لى النحل اءن اتخذى من الجبال بيوتا و من الشجر و مما يعرشون...

💡 302- راجع به پيدايش معتزله و عقايدشان و نقش آنان در دوره خلفاى عباسى، ر. ك: تاريخ الاسلام، دكتر حسن ابراهيم حسن، ج 1، ص 418 - 426، و ج 2، ص 155 -162، و ج 3، ص 213 - 218، و العصر العباسىالاول و العصر العباسى الثانى، دكتر شوقى ضعيف، ص 170 - 179. و بحوث فىالملل و النحل، جعفر سبحانى، ج 3، ص 165 - 470.

💡 954- (( البدء و التاريخ - )) مقدسى ج 5 ص 133 - ((الملل و النحل )) ج 1 ص ‍ 121. (( حورالعين )) ص 156.

💡 304- ر. ك: بحوث فى الملل و النحل، جعفر سبحانى، ج 3، ص 174 - 183.

💡 76-  در همين زمان است كه امام پس از خروج طلحه و زبير مى فرمايند: ان اتباعطلحه و الزبير فى البصيره قتلوا شيعتى و عمالى؛ بحوث فىالملل و النحل، ج 6، ص 106.