انحصار به معنای کنترل یا تسلط کامل یک فرد یا گروه بر یک بازار، محصول یا خدمت خاص است، به طوری که دیگران قادر به رقابت یا ورود به آن حوزه نباشند. در شرایط انحصار، تنها یک عرضهکننده وجود دارد که میتواند قیمتها را تعیین کند و شرایط بازار را تحت کنترل خود داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر یک شرکت تنها تولیدکننده یک نوع دارو باشد و هیچ رقیبی در بازار نداشته باشد، این شرکت میتواند قیمت دارو را به دلخواه خود تعیین کند و مصرفکنندگان مجبور به خرید از این شرکت خواهند بود. در این حالت، شرکت در موقعیت انحصاری قرار دارد و میتواند از قدرت خود برای افزایش قیمتها یا کاهش کیفیت محصول استفاده کند.