الانصاف فی الرد علی صاحب الکشاف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الانصاف فی الرد علی صاحب الکشاف اثـر سید بهاءالدین ابوالحسن علی علوی معروف به سید النسابه (زنده در ۸۰۰ ق)، از مفسران شیعه و تبارشناس معروف عصر خویش است.
بـهـاءالدین در تفسیر مورد بحث به اشکالات و ایرادات خود بر تفسیر کشاف زمخشری پرداخته و اشتباهات او را در تفسیر بعضی از آیات بیان می نماید.سید حسین عاملی کرکی قزوینی (م ۱۰۰۱ ق) در دفع المناواة از آن نقل می نماید. و نسخه ای از آن در کتابخانه شیخ الاسلام در قزوین موجود است.بهاءالدین سید النسابه را دو تفسیر دیگری نقل کرده اند که وجود ندارند به نام:۱) بیان الجزاف فی تـبـیـان انـحراف صاحب الکشاف، در این تفسیر مفسر پس از ذکر آیه گفته های زمخشری را در کشاف رد کرده سپس خود آیه را تفسیر می نماید.شیخ آقابزرگ تهرانی این نسخه را در مجموعه ای ملاحظه کرده است.۲) تـبیان انحراف صاحب الکشاف، این تفسیر غیر از دو تفسیر اوست ولی همچنان ایرادات خود را به صاحب کشاف بازگو می کند و آقابزرگ تهرانی آن را مستقل یاد کرده است.

جمله سازی با الانصاف فی الرد علی صاحب الکشاف

للدعاء شروط اربعة: الاول: احضار النية، الثانى، اخلاص السريرة الثالث:معرفة المسئول، الرابع،: الانصاف فى المساءلة
(قال على بن الحسين (عليه السلام ): و اما حق الصاحب فان تصحبهبالفضل ماوجدت اليه سبيلا و الافلا اقل من الانصاف و ان تكرمه كما يكرمك )(931)
بخواند (( اللهم زينى فيه بالستر و العفاف و استرنى فيه بلباس القنوع والكفاف و حلنى فيه بحلى الفضل و الانصاف بعصمتك ياعصمة الخائفين. ))
در حديثى از على (عليهالسلام ) ميخوانيم العدل الانصاف، و الاحسانالتفضل: عدل آنست كه حق مردم را به آنها برسانى، و احسان آن است كه بر آنهاتفضل كنى اين همان است كه در بالا اشاره شد.
(عن الصادق عليه السلام: ثلاثة تجب على السلطان للخاصة و العامة: مكافاةالمحسن بالاحسان ليزدادوا رغبة فيه و تغمد ذنوب المسى ء ليتوب و يرجع عن غيه وتاءلفهم جميعا بالاحسان و الانصاف. ) (807)
34 - ثلاث خصال تجلب بهن المحبة: الانصاف فى المعاشرة والمواساة فى الشدةوالانطواء و الرجوع الى قلب سليم.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال پی ام سی فال پی ام سی فال تاروت فال تاروت فال احساس فال احساس فال تک نیت فال تک نیت