اتش بر سردستی

فرهنگستان زبان و ادب

آتش بر سردستی
{scratch line} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] نوعی آتش بُر ناقص که با شتاب به عنوان ابزاری اضطراری برای جلوگیری از گسترش حریق احداث می شود

جمله سازی با اتش بر سردستی

جویس کارول اوتس، نویسندهٔ کتابی که این فیلم بر پایهٔ آن ساخته شده‌است، یک برش سردستی اولیه از فیلم را مشاهده کرد و علناً اظهار داشت: «من برش سردستی اقتباس اندرو دامینیک را دیدم و [آن را] تکان‌دهنده، درخشان، بسیار نگران‌کننده و گاهست به‌طور شگفت‌آوری تعبیری کاملاً «فمینیستی» یافتم [...] مطمئن نیستم که هیچ کارگردان مردی تا به حال به چنین چیزی دست‌یافته باشد».
بحث و بیت به همراهی دایره شور و نشاط بیشتری دارد. سیستانی ها دایره را دو گونه می‌نوازند. یکی سردستی و دیگری سرپایی. سر دستی معمولاً بیشتر برای ریتم های آرام است و سرپایی برای ریتم های تند تر. هرچند گاه برای تفنن با سرپایی نیز ریتم های آرام‌تر را می‌نوازند. در بحث و بیت، بیشتر از شیوهٔ سردستی بهره می‌گیرند تا سرپایی.
چو گرد راه هین برجه هلا پا دار و گردن نه که مردن پیش دلبر به تو را زین عمر سردستی
۱۲۵. کپی‌کار: نسخهٔ مثبت و نه چندان باکیفیت فیلم که با تدوین سردستی آن، تدوین‌گر، صداگذار، طراح جلوه‌های صوتی و تصویر و سایر نیروهای فیلم با آن کار می‌کنند و حکم یک علامت راهنما را دارد. همچنین کارگردان و تهیه‌کننده از کپی‌کار برای بازبینی روزانهٔ فیلم هم استفاده می‌کنند.