ابوعبیده معمر بن مثنی ثقفی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَبوعُبیده، مَعمربن مثنی (۱۱۴ـ ح۲۱۰ق/ ۷۳۲ـ ۸۲۵م)، راوی و لغت شناس بزرگ اوایل عصر عباسی است.
از زندگی ابوعبیده به رغم شهرت بسیارش آگاهی اندکی در دست است و منابع کهن دراین باره به اطلاعاتی مختصر بسنده کرده اند. نخستین کسانی که از ابوعبیده نامی به میان آورده اند، مانند اخفش، ابن سلام، خلیفه بن خیاط و جاحظ، همه از معاصران وی و اغلب شاگرد او بوده اند. اینان در میان روایات متعددی که نقل کرده اند تنها به ذکر نسب، قبیله و مذهب او پرداخته اند. در سده ۳ق، ابن قتیبه شرح حال مختصری از او به دست داده است. دیگر نویسندگان این دوره همچون ابن هشام، بلاذری، نبرد، تغلب و طبری، جز اطلاعاتی مختصر به دست نداده اند و تنها به نقل بخش هایی از آثار و روایات وی پرداخته اند. از نویسندگان سده ۴ق، مسعودی در مروج الذهب ضمن اشاره به سال وفات ابوعبیده و گرایش وی به شعوبی گری و ارتباطش با برخی از معاصران خود از جمله ابونواس، اخبار بسیاری درباره پادشاهان ساسانی از قول او نقل کرده است. ابوطیب لغوی (د ۳۵۱ق) نخستین کسی است که روایات مختلف درباره ابوعبیده را گردآوری کرده و شرح حال مستقل و نسبتاً کاملی از وی تدارک دیده است. در اواسط سده ۴ق سیرافی و زبیدی به روایاتی درباره او اشاره کرده اند که در منابع متقدم نیامده است. در همین روزگار، ابن ندیم ضمن نقل روایاتی درباره ابوعبیده از جمله اشاره به سال تولد او، فهرست مستقلی از آثارش به دست داده است. در سده ۵ق، خطیب بغدادی باتوجه به روایات پراکنده ای که در منابع کهن آمده، شرح حال نسبتاً مفصلی از او را فراهم آورده است. از این پس، همه آنچه در منابعی چون معجم الادباء، انباإ الرواه و وفیات الاعیان آمده، از چند نکته فراتر نمی رود: ولادت و مرگ ابوعبیده، بحث درباره شعوبی گری و خارجی بودن وی، داوری های مخالف و موافق او درباره هم روزگارانش و خلاصه آثار او. بیشتر این اطلاعات نیز از طریق شاگردانش، به ویژه ابوحاتم سجستانی و اثرم انتشار یافته است.
زندگی
به گزارش خطیب بغدادی،
خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۲۵۳ـ۲۵۴، قاهره، ۱۳۴۹ ق.
...

جمله سازی با ابوعبیده معمر بن مثنی ثقفی

پوناوالا می‌نویسد تاریخ‌نگاران مسلمان اتفاق نظر دارند که بحران موجود در این برهه، توسط سه تن از مهاجران مشهور به نام‌های ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح برطرف شد.
پوناوالا معتقد است تاریخ‌نگاران مسلمان اتفاق نظر دارند که بحران موجود در این برهه، توسط سه تن از مهاجران مشهور به نام‌های ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح برطرف گردید.
ابوعبیده گفت: جمعی را که بر حجاج خروج کرده بودند، بنزدش آوردند. فرمان داد ایشان را بکشند. یکی از ایشان مانده بود که نماز را اقامه گفتند.
در جریان تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل در سال ۲۰۲۱، ابوعبیده گفت که حمله به تل‌آویو، دیمونا، اشدود، عسقلان و بئرشبع «برای ما آسان‌تر از آب خوردن بود» و اعلام کرد که «هیچ خط قرمزی برای پاسخ دادن به تجاوزگری [اسرائیل] وجود ندارد». پس از توافق آتش‌بس، وی گفت: «به یاری خداوند توانستیم دشمن، نهاد شکننده و ارتش وحشی آن را ذلیل کنیم».
پوناوالا می‌نویسد تاریخ‌نگاران مسلمان اتفاق نظر دارند که بحران موجود در این برهه، توسط سه تن از مهاجران مشهور به نام‌های ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح برطرف گردید.
نام واقعی ابوعبیده و همچنین بسیاری از مشخصات شخصی او معلوم نیست. او همیشه در حالی ظاهر می‌شود که چفیه صورتش را پوشانده‌است. در سال ۲۰۱۴، رسانه‌های اسرائیلی عکسی را منتشر کردند که ادعا می‌شد عکس ابوعبیده با نام واقعی حذیفه سمیر عبدالله الکهلوت بود. با این حال، صحت عکس و نام توسط گردان‌های عزالدین القسام رد شد، یکی از رهبران ارشد آنها گفت که ابوعبیده «در رسانه‌ها ظاهر نمی‌شود و نخواهد شد» و تنها عده محدودی از مردم از هویت او اطلاع داشته‌اند.
در سپتامبر ۲۰۲۱، پس از اینکه چهار نفر از شش فراری از زندان گیلبوآ توسط نیروهای اسرائیلی دستگیر شدند، ابوعبیده اعلام کرد که هیچ مبادله اسیری با اسرائیل بدون آزادی فراریان در آینده انجام نخواهد شد و گفت: «اگر قهرمانان تونل آزادی خود را آزاد کرده باشند. این بار از زیر زمین به آنها و زندانیان آزاده خود قول می‌دهیم که به زودی به خواست خدا از بالای زمین آزاد خواهند شد.»
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال عشق فال عشق فال ورق فال ورق فال تاروت فال تاروت فال کارت فال کارت