المطالب العالیه من العلم الالهی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] المطالب العالیة من العلم الإلهی یکی از مهم ترین آثار کلامی فخر رازی، بلکه اشاعره محسوب می شود. مؤلف از مباحث کلامی و فلسفی آنچه را که حول عقائد بوده، در این کتاب جمع کرده است. او موضوع کتاب خود را ذات خداوند و صفات باری تعالی قرار می دهد.....
اما در مورد نبوت و معاد قائل است، هر کس که به وجود خداوند معتقد باشد، او را لازم می آید که قائل شود به اثبات نبوت، ملائکه، بعث و سائر اموری که به طریق وحی به ما رسیده است.
گرچه چنین علمی در لسان علما به علم العقیده یا علم کلام و علم توحید معروف است؛ ولی مؤلف از آن تعبیر می کند، به العلم الالهی و می گوید «هذا کتابنا فی العلم الالهی و هو المسمی فی لسان الیونانیین باثولوجیا»....و شاید همین تعبیر مؤلف باعث شده است که ابن قفطی، در تاریخ الحکماء بگوید المطالب العالیه از آثار فخر رازی در موضوع حکمت می باشد.....
تاریخ نگارش این کتاب کاملا مشخص نیست؛ اما آنچه مسلم است که این کتاب از تألیفات اواخر عمر مؤلف می باشد. ابن تیمیه حرانی در کتاب بیان موافقة صریح المعقول می گوید: «کتاب المطالب العالیة آخر ما صنفه الامام و جمع فیه غایة علومه».
این کتاب در یک مقدمه و 9 جزء نوشته شده است که به تفصیل می آید:

جمله سازی با المطالب العالیه من العلم الالهی

1- اگر انسان ايمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزديك ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. (من بعد ما جائك من العلم )
8 قوانينى شايسته پذيرش و پيروى هستند كه از هواهاى نفسانى پيراسته و بر پايه ى علم بنا شده باشند. (لئن اتّبعت اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم )
گروهى عزّت و كمال خويش را در محور دانشهاى مادى مى دانند و به آن شادمانندفرحوا بما عندهم من العلم (3)
((عَلَّمنى رسول اللّه صلى الله عليه و آله اءلفَ بابٍ من العلم، فى كُلِّ بابٍ اَلْف باب)).(279)
فمن حاجك فيه من بعد ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا ونسائكم... (سوره آل عمران: 61)