در فقه وقتی میگوییم «احکام ورود»، منظور قواعدی است که درباره دو دلیل مهم به کار میرود. «دلیل وارد» دلیلی که وارد شده و بر دلیلی دیگر برتری دارد. «دلیل مورود» دلیلی که مورد نظر است و تحت تأثیر دلیل وارد قرار میگیرد. به عبارت ساده وقتی دو دلیل داریم، دلیل وارد همیشه بر دلیل مورود مقدم و اولویت دارد، یعنی حتی اگر دلیل مورود قویتر یا واضحتر به نظر برسد، دلیل وارد بر آن رجحان دارد.
مهمترین نکات احکام ورود:
دلیل وارد همیشه بر دلیل مورود مقدم است، چه این دو دلیل به هم مرتبط باشند یا نه.
حتی اگر دلیل مورود روشنتر یا قویتر باشد، دلیل وارد اولویت دارد.
دلیل وارد میتواند قطعی باشد یا فقط یک حجت شرعی؛ فرقی ندارد، باز هم مقدم است.
دلیل وارد لازم نیست مستقیماً به دلیل مورود توجه داشته باشد؛ یعنی بدون اینکه هدفش دلیل مورود باشد، بر آن مقدم است.
دلیل وارد لازم نیست لفظی باشد؛ میتواند غیر لفظی یا معنایی باشد.
اگر در وجود دلیل وارد شک داشته باشیم، نمیتوانیم از دلیل مورود استفاده کنیم.