مدیر فیلمبرداری رکن اساسی در فرایند تولید سینمایی است که مسئولیت فنی و هنری کلیه امور مربوط به تصویربرداری و نورپردازی صحنه را بر عهده دارد. این نقش فراتر از صرفاً نظارت بر تجهیزات دوربین است؛ مدیر فیلمبرداری با تکیه بر دانش عمیق خود در زمینه فنون تصویر، زیباییشناسی و تصمیمگیریهای فنی، چشمانداز هنری کارگردان را به یک زبان بصری منسجم و خلاقانه ترجمه میکند. در واقع، او تجسم عینی رؤیای کارگردان بر پرده سینما است و کیفیت نهایی و لحن بصری اثر را مستقیماً تعیین مینماید. از آنجا که فیلمبرداری اصلیترین بستری است که داستان از طریق آن به مخاطب منتقل میشود، مدیر فیلمبرداری به عنوان یک شخصیت کلیدی در شکلگیری هویت بصری اثر نقشی محوری ایفا میکند.
در حوزه عملیاتی، وظایف مدیر فیلمبرداری شامل تعیین استراتژیهای نورپردازی محیطی و هدایت هنرمندانه نحوه ثبت تصاویر است. این امر مستلزم انتخاب دقیق زوایای دوربین، ترکیببندیها (Composition) و تنظیمات فنی تجهیزات نور و لنز است تا هر نما، با تأکیدات بصری مورد نظر، داستان را پیش ببرد. در پروژههای بزرگ که معمولاً از چندین واحد دوربین استفاده میشود، یکی دیگر از مسئولیتهای حیاتی مدیر فیلمبرداری، برقراری هماهنگی دقیق میان تیمهای مختلف دوربین برای اطمینان از انسجام بصری در کلیه نماهای ثبتشده است. او باید تضمین کند که همه تصاویر، چه از دوربین اصلی و چه از دوربینهای ثانویه، دارای یکپارچگی و کیفیت هنری واحد باشند.
فیلم بردار. [ ب َ ] ( نف مرکب ) فیلم بردارنده. کسی که فیلم سینمائی برمیدارد. ( فرهنگ فارسی معین ).
کسی که کارش ثبت تصاویر با دوربین مخصوص است.
( صفت ) کسی که فیلم سینمایی بر می دارد
{camera operator ,cameraman} [سینما و تلویزیون] در سینما، شخصی که در فرایند تولید فیلم، وظیفۀ فیلم برداری را بر عهده دارد و معمولاً زیرنظر مدیر فیلم برداری کار می کند
فیلم بردار ( به انگلیسی: cinematographer ) یا مدیر فیلم برداری ( به انگلیسی: director of photography ) شخصی است که مسئولیت دپارتمان و عوامل فیلم برداری و نورپردازی را به عهده دارد. او با دانش، هنر و تصمیمات فنی که اتخاذ می کند، سناریو را به شکلی خلاقانه به زبان تصویر ترجمه می نماید. هدف مدیر فیلم برداری، تبدیل خلاقانه چشم انداز کارگردان به زبان تصویر است.
فیلم برداری اصلی ترین بخش تولید یک فیلم است و مدیر فیلم برداری شخصی کلیدی در تولید یک فیلم است.
مدیر فیلم برداری در حالت کلی وظیفهٔ هماهنگی دوربین، تعیین زوایای فیلم برداری و شیوهٔ نورپردازی لازم را برعهده دارد. در اغلب فیلم ها از چند دوربین فیلم برداری برای ثبت تصاویر استفاده می شود و هماهنگی بین دوربین های مختلف برای استفادهٔ درست از صحنه ها، از دیگر وظایف مدیر فیلم برداری است.
کار هریک از عوامل گروه فیلم برداری به صورت جمعی، خلاقانه و طبق مدیریت و برنامه ریزی مدیر فیلم برداری صورت می گیرد و هنگام ضبط صحنه ها، مدیر فیلم برداری علاوه بر این که خود فیلم برداری با یک دوربین را برعهده دارد، گروه فیلم برداری را نیز سرپرستی می کند.
این گروه شامل فیلم بردار دوم ( و در صورت نیاز فیلم برداران دیگر ) است که همیشه زیر نظر مدیر فیلم برداری از صحنه های مختلف فیلم برداری می کند. چند دستیار فیلم برداری که وظیفه آنها حرکت دادن دوربین ها و جابه جایی آن ها است و چند نفر که نورپردازی صحنه را بر عهده دارند نیز، از اعضای گروه فیلم برداری هستند.
یک مدیر فیلم برداری خوب از تخصص های مورد نیاز فیلم برداری به درستی بهره می گیرد. وی شناخت کاملی از سینما، شیوه های فیلم برداری، دوربین و نورپردازی دارد و فیلم برداران مناسبی را برای قرارگیری پشت دوربین ها انتخاب می کند.
وی همچنین باید از دیدی درست نسبت به خواسته های کارگردان برخوردار باشد تا بتواند به درستی ذهنیات او را عینیت بخشد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از خلق یک فضای تأثیرگذار، جذاب و قابل قبول در یک فیلم برعهدهٔ مدیر فیلم برداری است.
او کسی است که مسئول طراحی و به تصویر کشیدن فضای فیلم بر اساس خواسته های کارگردان و ویژگی های فیلم نامه است. او گروهی را به عنوان گروه فیلم برداری تشکیل می دهد که شامل فیلم بردار، و چند دستیار و … است. او به همراه کارگردان دربارهٔ نوع نماها و نوع نورپردازی تصمیم می گیرد و دستورهای لازم را به فیلم بردار و نورپرداز می دهد و بر کار آنها نظارت دقیق دارد. حتی در برخی موارد، مدیران فیلم برداری بزرگ جهان، به دلیل شناخت کامل از مدیوم تصویر و ویژ گی های آن، بر ساخته شدن دکورها یا انتخاب محل های فیلم برداری نظارت می کنند و در طراحی صحنه و لباس نیز دخالت می کنند و همچنین در طراحی میزانسن و دکوپاژ با کارگردان همکاری می کنند.
فیلم بردار (فیلم). فیلم بردار یک فیلم کمدی صامت آمریکایی محصول سال ۱۹۲۸ به کارگردانی ادوارد سجویک و با بازی باستر کیتون، مارسلین دی، هارولد گودوین و … است.
عکاسی خرده پا به نام «لوک شانن» ( باستر کیتون ) به تشویق محبوبه اش، «سلی» ( مارسلین دی )، یک دوربین فیلم برداری تهیه می کند. اما طرز کار دوربین را به درستی نمی داند و نخستین فیلم های خبری که فیلم برداری می کند، بر اثر خرابکاری میمونی که همراه او است مورد تمسخر همگان قرار می گیرد.