نصب امام توسط خداوند

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نصب امام توسط خداوند (ادله نقلی). امامت در لغت به معنای جایگاه و مقام پیشوایی و رهبری است که شخصی در آن جایگاه قرار گرفته و مردم را رهبری و هدایت می کند. بحث امامت در باور شیعه و سنی از بحث های مهم عقیدتی است که تاکنون علمای بزرگ درباره آن کتاب های فراوان نوشته و زوایای مختلف آن را بررسی و روشن ساخته اند. ریشه ای ترین بحث در مساله امامت، «انتصابی و الهی» یا «انتخابی و عادی» بودن آن است. شیعیان معتقد به انتصابی بودن و دیگر مذاهب اسلامی پیرو انتخابی بودن آن هستند.شیعیان برای اثبات دیدگاه خود به ادله عقلی و نقلی استناد کرده اند. ما در این مقاله به ادله نقلی می پردازیم. در بحث ادله نقلی نیز می توان موضوع «الهی بودن نصب امام» را از دو زاویه «امامت عامه» بدون در نظر گرفتن مصادیق آن و «امامت خاصه» اثبات کرد.نوشتار پیش رو، ادله نقلی «الهی بودن نصب امامت عامه» را مورد تجزیه تحلیل قرار داده؛ اما بدون تردید و به صورت قطعی می توان ادعا کرد وقتی الهی بودن امامت به طور عام ثابت شد، با وجود این که دلائل ویژه بر «الهی بودن امامت خاصه» داریم، این جهت نیز خود به خود ثابت و روشن خواهد شد. به قول معروف، چون که صد آمد، نود هم در نزد ما است.
قبل از ورود به اصل بحث، ناگزیر مفهوم واژه «امامت» را از نظر لغت و اصطلاح به صورت فشرده و اختصار باید روشن ساخت.
← کلمه امامت
این واژه، از نظر اصطلاحی، معنای خاصی دارد که متلکمان شیعه و سنی آن را بیان کرده اند. با این تفاوت که در معنای کلی آن اتفاق نظر دارند؛ اما اختلافشان در برخی جزئیات، مصداق، نوع برگزیده شدن (آیا امام را خدا برگزیده یا مردم انتخاب می کنند) و شؤون امامت و اختیارات امام است.
← دیدگاه شیعه
مهمترین مطلب در بحث امامت، این است که آیا مقام امامت، منصب الهی است، یا همانند یک مقام عادی می باشد که انتخاب امام در اختیار خود مردم است.به عبارت روشن تر: آیا نصب امام در جایگاه امامت، تنها به دست خدا و به اراده اوست، یا مقام عادی و اجتماعی است؟ (مثل انتخاب رئیس جمهور و...) که انتخاب و انتصاب امام در اختیار خود مردم و به مصلحت اندیشی آنها است تا هر فردی را که بخواهند و مصلحت بدانند به این مقام بر می گزینند.
← نظریه شیعه
...

جمله سازی با نصب امام توسط خداوند

مؤ لف: اين روايت از باب جرى و تطبيق مصداق بر كلى است، مى فرمايد: يكى از امورىكه به دست خداى تعالى است، نه به دست مردم مساله امامت است، و اين بر اساس اينمساله است كه نصب امام معصوم واجب است از جانب خداى تعالى باشد، همانطور كه بعثانبياء واجب است از جانب او باشد، كه تفصيل اين مساله در سابق گذشت.
((حق نزد ما اين است كه نصب امام عادل در همه زمانها واجب است )). البتهاحتمال دارد كه مراد علاّ مه از اين عبارت، امام معصوم باشد كه در اين زمان منطبق بر امامزمان عليه السّلام خواهد بود، ولى اصل نيابت فقيه را همگى فى الجملهقبول دارند.
2 - وجوب نصب امام از جانب خدا: شيعه معتقد است كه امام بايد از جانب خداوند منصوبگردد، زيرا اگر اين كار به مردم واگذار شود، در تعيين امام اختلاف بوجود مى آيد كهسبب زيان و ضرر مى شود
((گروهى از مردم گفته اند: على (رض ) به دو فرزندش حسن و حسين وصيت كرد كه هردو در آيه تطهير شريك وى بودند و اين گفتار بسيارى از كسانى است كهقائل به تعيين و نصب امام بوده اند.))(10)