قُربِ الهی بهمعنای نزدیکی مکانی یا زمانی نیست؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی آفرینندهی زمان و مکان است و بر همهی ابعاد هستی احاطه دارد. از این رو، هیچ موجودی با او نسبت مکانی یا زمانی ندارد. این مفهوم در حقیقت بیانگر رسیدن انسان به مقامی است که در پرتو انتخابهای آگاهانه و ارادی، با گزینش راه صدق و پرهیز از هرگونه ناپاکی، مورد عنایت ویژهی پروردگار قرار میگیرد. در این مسیر، فرد با به فعلیت رساندن استعدادهای فطری خویش، به مرحلهای از کمال وجودی دست مییابد که زمینهساز اجابت دعاها و برآورده شدن حاجاتش میشود.
دستیابی به این مقامِ رفیع، که در قرآن کریم از آن با عنوان «مُقَرَّبون» یاد شده، حاصل تلاش مستمر و حرکت اختیاری انسان به سمت فضیلتهاست. چنانکه در آیات شریف آمده: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»؛ پیشگامان، همان مقرّبان درگاه الهی هستند. این جایگاه، ویژهی کسانی است که با ارادهای استوار، مسیر بندگی را میپیمایند و در پرتو عمل صالح، به چنان مرتبهای از قرب نایل میشوند که خداوند دربارهی آنان میفرماید: «إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَإِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ».
نمونههای درخشان این سیر تکاملی را در زندگی انبیا و اولیای الهی میتوان مشاهده کرد؛ آنان که گاه در کوتاهترین زمان، به بالاترین مراتب قرب دست یافتهاند. حضرت عیسی علیهالسلام در گهواره با اشاره به این حقیقت میفرماید: «قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِی الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا». بنابراین، قرب به خداوند، دستیابی به مقامی وجودی است که در آن، انسان با اختیار خویش، از ظرفیتهای نهفتهی خود بهره میگیرد و در پرتو الطاف الهی، به چنان جایگاهی نایل میشود که محبوبیت و توجه ویژهی پروردگار را به همراه دارد.