صله رحم در فقه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صِلَه رَحِم: احسان و نیکی کردن به نزدیکان می باشد.
مراد از صله در این جا مطلق احسان و نیکی است، هرچند با سلام کردن و دیدار با یکدیگر که بر حسب عادات و رسوم، مختلف است.
رحم
مراد از «رحم» خویشاوندان نسبی است که از راه ولادت منتسب به انسان اند ـ نه دامادی و شیر خوردن ـ مانند برادر و خواهر نسبی، عمو، عمّه، خاله، دایی و فرزندان آنان. برخی، رحم را به محارمی که ازدواج با آنان حرام است، اختصاص داده اند. از عنوان یاد شده به مناسبت در بابهایی چون هبه، نکاح و شهادت سخن گفته اند.
اهمیت صله رحم
خداوند در قرآن کریم، قطع رحم را همپای «افساد در زمین» نکوهش کرده است و در جایی دیگر، ارحام را در ردیف خود شمرده و به پروا کردن از خود و ارحام فرمان داده است هر دو سیاق، نشانگر عظمت و اهمیت صله رحم است. در روایات فراوان نیز بر صله رحم تأکید و برای آن فواید زیادی شمرده شده است. امام باقر علیه السّلام می فرماید: «صله رحم اعمال انسان را پاک، اموال را زیاد، بلا را دفع و حساب را آسان می کند و اجل را به تأخیر می اندازد» امام صادق علیه السّلام می فرماید: «نخستین گوینده در قیامت رحم است که می گوید: پروردگار من! هر که در دنیا مرا وصل کرد رحم به جا آورد تو امروز بین خود و او را وصل گردان و هر که در دنیا مرا قطع کرد، تو امروز بین خود و او را قطع کن» در حدیثی دیگر از آن حضرت آمده است: «صله رحم کن، هرچند با دادن آبی. برترین چیزی که به آن صله رحم می شود، خودداری از آزار رسانی به رحم است»
حکم قطع صله رحم
...

جمله سازی با صله رحم در فقه

و نيز مى گويد: رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) با فقرا مى نشست و با مساكين هم غذامى شد و كسانى را كه داراى فضائل اخلاقى بودند احترام مى كرد، و با اشخاصآبرومند الفت مى گرفت، به اين معنى كه به آنان احسان مى نمود، و خويشاوندان را درعين اينكه بر افضل از آنان مقدم نمى داشت صله رحم مى كرد، به احدى از مردم جفا نمىنمود، و عذر هر معتذرى را مى پذيرفت.
((حبط مكارم كفّار و اعمال بظاهر نيك آنان از قبيل صدقه، صله رحم، آزاد نمودن بندگانو... به خاكسترى كه باد تند آن را در روز طوفانى پراكنده نموده، تشبيه شده است،زيرا مبتنى بر اساس ايمان و معرفت الهى نبوده است )).(309)
و نيز در تاءكيد آن در ذيل آيه مورد بحث فرموده: (و يخشون ربهم و يخافون سوءالحساب ) و اين اشاره به آن است كه ترك صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا داردمردم از خدا بترسند و آن را ترك نكنند كه ترك آنعمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى شود، و باعث سوء حساب مى گردد.
فلسفه يا حكمت، صله ارحام، همانگونه كه در كلام پيشوايان معصوم عليهم السلام آمدهبا تاءمين حوايج و نيازمندهاى، مهمى كه از عهده انسانها، خارج است روشن مى گردد مثلاًدر حديث دوم آمده، كه با صله رحم، اخلاق انسان زيبا و و.... مى شود.
اميرالمؤ منين عليه السلام در بصره به عيادت يكى از اصحابش به نام علاء بن زيادحارثى رفت. وقتى وسعت خانه او را مشاهده كرد فرمود: با اين خانه فراخ در دنياچه مى كنى ؟ در حالى كه تو در آخرت به آن محتاج ترى؛ بلى اگر بخواهى آخرت راهم به وسيله آن دريابى، در آن از مهمان پذيرايى كن و صله رحم به جايى آور و حقوق(لازم بر عده ات ) را اداء كن و در جايگاه خودش قرار ده، در اين صورت به وسيله آنآخرت را كسب كرده اى.
حضرت صادق عليه السلام فرمود كه صله رحم كردن و با همسايگان نيكو سلوك كردنخانه ها را آبادان مى كند، عمرها را زياد مى كند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تماس فال تماس فال قهوه فال قهوه فال احساس فال احساس فال شمع فال شمع