ذکر در سیره نبوی

ذکر در سیره نبوی مفهومی بسیار گسترده و عمیق است که در آموزه‌های پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به‌طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. در ابتدا باید گفت که ذکر به معنای یاد کردن از خداوند است، اما در نظر پیامبر اسلام، این یاد کردن محدود به گفتار نمی‌شود و شامل همه اعمال و رفتارهایی است که در جهت یاد خداوند و بر اساس آموزه‌های دینی قرار دارند. به عبارت دیگر، ذکر در سیره نبوی فقط به گفتن «سبحان الله»، «الحمدلله» و «الله اکبر» خلاصه نمی‌شود، بلکه هر عمل خیری که موجب یاد خداوند شود، از آن جهت ذکر محسوب می‌گردد.

از نظر پیامبر اسلام (ص)، ذکر خداوند نه‌تنها در گفتار بلکه در رفتار نیز تجلی پیدا می‌کند. ایشان در بسیاری از احادیث به مسلمانان می‌آموختند که یاد خداوند باید در تمام مراحل زندگی جاری باشد. به‌طور مثال، اعمالی همچون انجام واجبات، اطاعت از دستورات الهی، و حتی رفتارهای اجتماعی در صورتی که به قصد خدا و رضایت او باشد، جزء ذکر به شمار می‌آید. به همین دلیل، در سیره نبوی ذکر از هر چیزی به‌عنوان عبادت و یک راهکار مؤثر برای نزدیکی به خداوند مطرح شده است.

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همچنین ذکر را به عنوان عامل نجات‌بخش در دنیای اسلام معرفی می‌کردند. طبق روایات نبوی، ذکر خداوند نه‌تنها موجب آسایش دل‌ها و راحتی در زندگی می‌شود بلکه در قیامت نیز موجب فوز و رستگاری انسان خواهد شد. ایشان به‌ویژه به مسلمانان توصیه می‌کردند که در هر شرایطی باید ذکر خدا را بر زبان داشته باشند، زیرا این عمل نشان‌دهنده محبت به خداوند است و باعث ترقی درجات انسان در نزد او می‌شود. از دیدگاه پیامبر اسلام، هیچ عملی محبوب‌تر از ذکر خداوند وجود ندارد و این عمل، ضامن آمرزش گناهان و زمینه‌ساز نیکبختی در دنیا و آخرت خواهد بود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عبادت برگرفته از واژه عربی عبد به معنای بندگی و خضوع و تذلل است. عبادت اظهار بندگی به درگاه خداوند است و این اظهار بندگی ملزوماتی دارد که در سیره و کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بدان پرداخته شده است.
ذکر در کتب لغت به معنای یاد کردن یک چیز و یا یادآوری چیزی پس از فراموشی استعمال شده است. این یاد کردن می تواند با زبان باشد یا قلب یا هر دو. 
اقسام ذکر
ذکر خدای سبحان از بارزترین مصادیق پرستش خداوند به شمار رفته و از لحاظ وجودی دارای اقسامی است که کامل ترین آن یاد بنده نسبت به خداوند متعال است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) ذکر را مختص به زبان نمی دانست، بلکه هر کاری و هر عملی که نمودار یاد پروردگار باشد را ذکر او به حساب می آورد. هم چنان که در روایتی از ایشان آمده: «هر کس از خداوند عزوجل فرمان برد، خدا را یاد کرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن و قرآن خواندنش اندک باشد». 
عامل نجات بخش
در بیان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) یاد خداوند متعال "برترین صدقات" و موجب آسانی کارها و راغب گردیدن مردم به آخرت به شمار آمده عملی برشمرده شده که محبوب تر از آن نزد خداوند متعال و عاملی مؤثرتر از آن در نجات بنده از بند گناهان در دنیا و آخرت، یافت نمی شود. ایشان علاقه به ذکر خدا را نشانه حب به خداوند و بی علاقه گی به آن را نشانه دشمنی با خدا عنوان کردند. روزی در جمع اصحاب و یارانش خطاب به آنان فرمودند: «آیا به شما نگویم که بهترین و پاکیزه ترین اعمال شما نزد خدایتان چیست و چه چیز درجات شما را بیش از هر چیز، بالا می برد و از درهم و دینار برایتان بهتر است و (حتی) از این که با دشمن رو به رو شوید و بکشید و کشته شوید، ارزشمندتر است"؟ گفتند: آری، ای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)! فرمود: " بسیار به یاد خداوند عزوجل بودن".» و به مسلمانان می فرمودند: «اگر می خواهید برگزیده ترین بنده خداوند متعال باشید، پس خدا را فراوان یاد کنید.»