اجماع اهل حرمین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اجماع اهل حرمین، اتفاق نظر اهل مکّه و مدینه بر امری دینی را می گویند.
منظور از اجماع اهل حرمین، اتفاق اهل مکه و مدینه بر امری از امور دین است.
اعتبار
درباره حجیت و عدم حجیت این اجماع بین اصولیون اهل سنت اختلاف هست. در کتاب « اصول الفقه الاسلامی » آمده است:«اجماع أهل الحرمین (مکة والمدینة) و أهل المصرین (البصرة والکوفة) غیر معتبر ایضا لانهم بعض الامة، علی ما سبق تقریره فی اجماع أهل المدینة اذ لا امتیاز لبلد علی آخر فی ادلة الشریعة. وقد زعم بعض اهل الاصول أن اجماع أهل الحرمین والمصرین حجة لاعتقادهم تخصیص الاجماع بالصحابة».

جمله سازی با اجماع اهل حرمین

کتاب «سفیر حق و صفیر وحی» گفتگو و پاسخ آیت‌الله منتظری به نظریه عبدالکریم سروش است. سروش درباره کیفیت وحی معتقد بود که مضمون و معنای وحی از سوی وحی بر جان پیامبر(ص) نشسته است اما کلمات و قالب‌ها بر اساس انتخاب پیامبر(ص) است. منتظری با نقد نظریه سروش، استدلال می‌کند که به اجماع اهل اسلام معنا و الفاظ قرآن از سوی مبدا غیبی وحی بوده است.
در مجمع البيان مى گويد: اجماع اهل بيت (عليهم السلام ) بر ايمان ابو طالب به ثبوترسيده، و اجماع آنان حجت است، براى اينكه آنان يكى از دو ثقلى هستند كهرسول الله امت را امر به تمسك به آن دو كرده و فرموده است: (ما ان تمسكتم بهما لنتضلوا مادامى كه تمسك كنيد به آن دو، هرگز گمراه نمى شويد).
«و هر یک از عبادت‌گزاران پیشین و پسین که بگوید پروردگارش را با چشم سر دیده‌است به اجماع اهل علم و ایمان اشتباه کرده‌است.»
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
مجال
مجال
حسبی الله و نعم الوکیل
حسبی الله و نعم الوکیل
چیره
چیره
فال امروز
فال امروز