بـا ايـن مـذمـتـهـاى شـديـد چـگـونـه مـمـكـن اسـت چـنـد جـمـلهقـبـل از آن، مدح بتها شده باشد بعلاوه قرآن صريحا يادآور شده كه خدا تمامى آن را ازهر گونه تحريف و انحراف و تضييع حفظ مى كند چنانكه در آيه 9 سوره حجر مى خوانيم: (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ).
محدث نورى به دسته اى از اخبار ساختگى و گفتار سست و بى پايه و رواياتى كه درصدد تاويل بوده اند چسبده و بعضى آنها را به بعض ديگر تلفيق نموده و بر تحريفشدن كتاب خدا به آنها استدلال كرده با قرآنى كه از زباننازل كننده اش وصف شده به: (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ) وى آن سر همبنديها را در كتابى جمع كرده و فصل الخطاب فى اثبات تحريف كتاب رب الاربابناميده.
و نيز به طور مطلق آن را محفوظ به حفظ خداى تعالى دانسته و فرموده: (انا نحننزلنا الذكر و انا له لحافظون ) كه از آن دو اطلاق اين معنا استفاده مى شود كه گفتيمقرآن كريم از هر زياده و نقصان و تغيير لفظى و يا ترتيبى كه ذكر بودن آن را ازبين ببرد محفوظ خواهد بود.
5- مجرم چون در درون نگرانى دارد در سخنانش تاءكيدهاى پى درپى دارد. ( انّاله لحافظون ) (كلمه ((انّا)) و حرف ((لام )) و جمله اسميه همه نشانه تاءكيداست )
ضمانت حفظ و صيانت آن را از دستبرد شياطين انس و جن فرموده: ((انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون ))(596)، قرآنى كه نه يك حرف بر آن افزوده شده و نه يك حرفكاسته.
مطلب اول: آنكه در اين آيه شريفه و بسيارى از آيات شريفه،تنزيل قرآن را نسبت به ذات مقدس خود دهد؛ چنانچه فرمايد:((انا انزلناه فى ليلةمباركة ))(563)، ((انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ))(564)الى غير ذلكاز آيات شريفه؛ و در بعض آيات نسبت بهجبرئيل كه روح الامين است مى دهد؛ چنانچه فرمايد:((نزل به الروح الامين )).(565)