عصب شناختی
جمله سازی با عصب شناختی
تئوریهای گسترده شناخت، روانشناسی جنبههای حسی- حرکتی و عصب شناختی نیز در زمینه روانشناسی ترافیک اعمال میشود. مطالعه عواملی مانند توجه، حافظه، شناخت فضایی، بیتجرگی، استرس، بیاشتهایی، محرکهای حواسپرتی/ مبهم، خستگی و کارهای ثانویه مانند مکالمات تلفنی برای درک و بررسی تجربه و اعمال کاربران جادهها مورد استفاده قرار میگیرد.
برخی تحقیقات عصب شناختی کوشیدهاند تا مشخص کنند کدام نواحی در مغز در آنچه که «تجربه عرفانی» خوانده میشود دخیلند و لوب گیجگاهی اغلب ادعا میشود که نقش قابل توجهی را بازی میکند.
تفاوتهای آشکار بین کنشهای هیجانی- اجتماعی و مبنای عصب شناختی این دو گونه توجه اشتراکی نمونه جالبی از تمایز یافتگی و در عین حال توحید یافتگی نظامهای شناختی است که باید در نوپروری عصب شناختی کودکان مبتلا به تاخیرهای رشدی مد نظر قرار گیرد. اما چنین تاخیرهایی فقط در مقایسه با تحول بهنجار قابل درکند (پوراعتماد و ارمغان، ۱۳۹۴).