حنیفا

حنیفا یک اسم دخترانه عربی است که به معنای یکتا پرست و موحد می‌باشد. این واژه به افرادی اشاره دارد که به اسلام واقعی پایبند هستند و از ادیان باطل دوری می‌کنند.

معنی لغوی:

حنیفا از ریشه حنف به معنای تمایل به سمت حق و راستی است، این کلمه به معنای فردی است که از گمراهی به سمت حقیقت و درست می‌گراید.

در قرآن، حنیف به کسی اطلاق می‌شود که از آئین‌های باطل زمان خود روی برمی‌گرداند و به آئین حق و راستین توجه می‌کند.

معانی مرتبط:

حنیفا به معنای معتدل و بدون انحراف نیز به کار می‌رود. این نشان‌دهنده‌ی تعادل در باورها و رفتارها است و به معنای دوری از افراط و تفریط است.

به طور خاص، این واژه به فطری بودن توحید اشاره دارد، یعنی اعتقاد به یکتاپرستی در ذات انسان نهفته است.

استفاده در قرآن:

کلمه حنیف در قرآن چندین بار آمده و به عنوان صفتی برای افرادی که به دین راستین پایبند هستند، به کار رفته است.

به عنوان مثال، ابراهیم (علیه‌السلام) به عنوان یک حنیف شناخته می‌شود، زیرا او نه یهودی و نه نصرانی بود، بلکه به حق و توحید مایل بود.

فرهنگ اسم ها

اسم: حنیفا (دختر) (عربی) (تلفظ: hanifā) (فارسی: حنيفا) (انگلیسی: hanifa)
معنی: یکتا پرست و موحد، مسلمان واقعی، فرد پای بند به اسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی حَنِیفاً: معتدل و بدون انحراف به سمت افراط یا تفریط
ریشه کلمه:
حنف (۱۲ بار)
«حَنِیف» از مادّه «حنف» (بر وزن هدف) به معنای تمایل پیدا کردن از گمراهی به درستی و راستی است، به معنای کسی است که از ادیان باطل به سوی حق گراییده است، و نیز به معنای خالص است چنان که شرح آن در ذیل آیه 67 سوره «آل عمران»، بیان گردید، و در اصطلاح قرآن، به کسی گفته می شود که از آئین باطل زمان خود روی گرداند و به آئین حق توجّه کند. کسی که از «انحراف» به «راستی و استقامت» می گراید، از آئین ها و روش های منحرف چشم می پوشد، و متوجّه آئین مستقیم خداوند می شود، همان آئینی که موافق فطرت است، و به خاطر همین موافقتش با فطرت، صاف و مستقیم است. بنابراین،یک نوع اشاره به فطری بودن توحید در درون آن نهفته است، زیرا انحراف چیزی است که بر خلاف فطرت باشد (دقت کنید). و به خاطر همین هماهنگی، صراط مستقیم محسوب می شود. بنابراین، در تعبیر «حنیف» اشاره لطیفی به فطری بودن توحید نیز شده است.
(بر وزن فرس) میل یه حقّ: راغب گفته حنف میل از ضلال به استقامت و جنف میل از استقامت به ضلال است. ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی بلکه مایل به حقّ و مسلمان بود. گویا منظور آن است که ابراهیم کسی بود که از قبول حق امتناع ندانست و هر چه حق بود می‏پذیرفت. توجّه خود را برای دین کن حال آنکه مایل به حقّی و از مشرکان مباش. جمع آن حنفاء است مثل حنیف ده بار و حنفاء دو بار در قرآن آمده است. احنف کسی است که در پلیش کجی بوده باشد طبرسی در ذیل آیه 135 بقره آورده: گفته‏اند حنبف کسی است که بر دین راست، ثابت باشد، ابن اثیر در نهایه گوید: حنیف کسی است که به اسلام مایل و در آن ثابت باشد. ناگفته نماند: این سخن حق است زیرا که حنیف صفت مشبهه است و آن دلالت بر ثبوت دارد. ابن اثیر از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرموده «بُعِثْتُ بِالْحَنیفیَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَةِ» مراد از حنیفیّة دین اسلام است که به حق مایل و یا از یهودیّت و نصرانیّت بدین ابراهیم مایل است.

جملاتی از کلمه حنیفا

علی رضاقلی با «ثریا همت آزاد» (زادهٔ ۱۳۲۳)، نویسنده و شاعر ازدواج کرد که از شاگردان علی شریعتی بود. او دانش‌آموخته تئاتر در فرانسه، قرآن‌پژوه و مولاناپژوه است. «درد عاشقی»، «کدامین آدمی» و «منتخب مثنوی» از آثار اوست. وی دارای سه فرزند دختر به نامهای حنیفا والا، مسیحا والا و مریم (تارا) والا است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال تک نیت فال تک نیت فال احساس فال احساس فال چوب فال چوب