اثبات وجود خدا

سر سلسله‌ی تمام معتقدات دینی، ایمان به خداست. چنان‌که در کلمات حضرت امیر علیه‌السلام آمده است: «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ». بر این اساس، پایه و ریشه‌ی دین، خداشناسی معرفی شده است. این معرفت، زیربنای باورهای دینی و جهت‌دهنده‌ی تمامی عبادات و اعمال مذهبی به شمار می‌رود.

در قرون جدید، جریان فکری در اروپا پدید آمد که نه خدا را به‌طور کامل انکار می‌کند و نه مسئله‌ی اثبات وجود او را قابل حل می‌داند. این گروه، که به لاادریه یا آگنوستیسیسم مشهورند، معتقدند بشر نه قادر به اثبات وجود خداست و نه توانایی نفی آن را دارد. آنان هم به منطق الهیون و هم به استدلال‌های مادیون اعتراض دارند و بر این باورند که ابزار لازم برای تحقیق در این زمینه به انسان داده نشده است. از نگاه آنان، تنها ابزار تحقیق در اختیار بشر، حواس اوست که تنها قادر به بررسی محسوسات و توصیف کیفیت‌های آن‌ها می‌باشد و هر آن‌چه فراتر از محسوسات باشد، از قلمرو تحقیق بشری خارج است.

در مقابل این دیدگاه، دو جریان فکری دیگر قرار دارند: مادیون و الهیون. مادیون با انکار هرگونه وجود ماوراءالطبیعه، معتقدند که تمام هستی منحصر به ماده است و هر امر غیرمادی را پوچ و بی‌معنا می‌دانند. از سوی دیگر، الهیون باور دارند که افزون بر جهان ماده، عالم مجردات و ماوراءالطبیعه نیز وجود دارد. آنان دیدگاه کسانی را که تنها به ماده قائل‌اند یا حوزه‌ی ادراکات انسان را محدود به حواس می‌دانند، باطل و نادرست می‌شمارند و با ارائه‌ی براهین عقلی و فلسفی، راه‌هایی را برای اثبات وجود خدا بیان می‌کنند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سر سلسله تمام معتقدات دینی ایمان به خداست، در کلمات حضرت امیر هست که فرموده، اول الدین معرفته، پایه دین و ریشه دین خداشناسی است. در قرون جدید در اروپا یک تفکری بوجود آمده است که؛ نه خدا را انکار می کنند و نه مسائله اثبات خدا را قابل حل می دانند، می گویند که بشر نه قادر است وجود خدا را اثبات کند و نه قادر است وجود خدا را نفی کند. اینها هم به منطق الهیون اعتراض می کنند و هم به منطق مادیون اعتراض می کنند، و می گویند که ابزار تحقیق چنین چیزی به بشر داده نشده است، تنها ابزاری که به بشر برای تحقیق داده شده است حواس می باشد که با حواس فقط می تواند محسوسات را تحقبق کند و کیفیت آنها را بیان کند. ولی ماوراء محسوسات از قلمروی تحقیق بشر خارج است و نمی تواند آنها را اثبات کند. در مقابل این افراد الهیون و مادیون قرار گرفته اند، که مادیون می گویند که اصلا ماوراء الطبیعه ای وجود ندارد هر چه هست ماده است، و غیر ماده پوچ می باشد. ولی الهیون قائل هستند که؛ علاوه بر ماده ماوراءالطبیعه ای هم وجود دارد که به آنها مجردات می گویند و افکار کسانی که قائل به ماده محض می باشند و یا کسانی که حوزه مدرکات و قلمرو ادراکات انسان را محدود به حواس می دانند و می گویند که هر چیز غیر محسوس غیر قابل تحقیق است را باطل و غلط می داند و راههایی را برای اثبات وجود خدا بیان می کنند.
دو راه اساسی برای اثبات وجود خدا ذکر شده است که بعضی از آنها به راههای جزئی تری هم منشعب می شود که به ترتیت آنها را یاد آور می شویم. ۱- راه درون (فطرت) ۲- راه برون (برهان نظم)
راه فطرت
برای اثبات وجود خداوند روشهای گوناگونی ذکر شده است که از میان آنها فطری بودن گرایش به مبدا جهان از همه عمومی تر و دلپذیرتر است که بعضی ها می گویند که پناه بردن و گرایش انسان به هنگام اضطرار به خداوند حاکی از این است که ارتباط با خداوند در انسان وجود دارد و همین فطری بودن اعتقاد به خداوند است.
← معنای فطرت
قرآن مجید می گوید:سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق او لم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید به زودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟این برهان از دو طریق قابل بررسی است:
← بررسی برهان از راه خودشناسی
...

جمله سازی با اثبات وجود خدا

با توجه به توضیحات پیشین، مشخص می‌گردد که مهم‌ترین وظیفه تبیینی دین (صرف نظر از مناقشات جزئی دربارهٔ ادیان بیخدا)، اثبات وجود خدا با به کار بستن گونه‌ای خلقت گرایی است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
هنگام
هنگام
تعداد
تعداد
سراسیمه
سراسیمه
فال امروز
فال امروز