طاهر مقدسی یکی از شخصیتهای برجسته و شناختهشده در عرصه ادبیات معاصر ایران است. او با آثار خود توانسته است تأثیر عمیقی بر فرهنگ و ادبیات کشور بگذارد. اشعار و داستانهای وی، علاوه بر زیبایی زبان و محتوا، به مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه نیز پرداخته و مخاطبان را به تفکر و تأمل دعوت میکند. طاهر مقدسی با سبک خاص خود، توانسته است احساسات انسانی را به طور بینظیری به تصویر بکشد و این امر باعث شده است که آثارش در دل خوانندگان جا باز کند. او همچنین در تلاش است تا با استفاده از هنر نوشتن، به ترویج فرهنگ ایرانی و ارزشهای انسانی بپردازد. آثار وی نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بینالمللی نیز مورد توجه قرار گرفته و به زبانهای مختلف ترجمه شده است. طاهر مقدسی با تلاش مستمر و خلاقیت در آثارش، به عنوان یک نویسنده موفق در تاریخ ادبیات ایران مطرح است و به همین دلیل، همواره در کانون توجه دوستداران ادبیات قرار دارد.
طاهر مقدسی
لغت نامه دهخدا
طاهر مقدسی. [ هَِ رِ م َ دِ / م ُ ق َدْ دَ ] ( اِخ ) از طبقه ثالثه است از بزرگان مشایخ شام، و قدمای ایشان. ذوالنون مصری را دیده، و با یحیی جلا صحبت داشته، عالم بوده. گویند شبلی وی را حبرالشام خواندی. طاهر مقدسی گوید: ذوالنون مرا گفت: العلم فی ذات الحق جهل، والکلام فی حقیقة المعرفة حیرة، و الاشارة عن المشیر شرک، شیخ الاسلام گفت که سخن در ذات حق جهل است که هیچکس را در ذات اﷲ سخن نیست، وروا نبود که گوید مگر آنکه خدای تعالی را و پیغمبر وی گفت وی را، و گفت: آن دانستنی نیست و جز تصدیق و تسلیم در آن روی نیست و سخن در معرفت و حقیقت حیرت است که او خود، خود را شناسد بحق الحقیقة، دیگر همه عاجزند و متحیر، و او عجز رهی را از معرفت خود بفضل خودمعرفت می انگارد. و مصطفی صلی اﷲ علیه و آله و سلم میگوید در ثناء و دعاء خداوند: لاابلغ مدحتک و لااحصی ثناء علیک، انت کما اثنیت علی نفسک. حق تعالی میگوید: ولایحیطون به علماً. از وی همین ذاتی که اوست خدای یگانه بی همتا و اشارت از مشیر شرک، شرک است، یعنی شرک خفی که اشارت را اشارت کننده ای باید داد و به دوگانگی درنیاید. هست بحقیقت اوست، و دیگر همه بهانه، و وی در بود و هستی یگانه. الا کل شی ما خلااﷲ باطل. طاهرمقدسی گوید: اگر مردمان نور عارف ببینند در آن بسوزند، و اگر عارف نور وجود ببیند در آن بسوزد، و هم وی گوید: حدالمعرفة التجرد من النفوس و تدبیرها فیها یحل و یصغر ( کذا؟ ). ( نفحات الانس ص 129 چ توحیدی پور ).
دانشنامه آزاد فارسی
از رجال صوفیه. اهل شام و در شمار نخستین مشایخ این دیار بود. با صحبت یحیی بن جلّاء به سلک تصوف درآمد. با ذوالنون مصری و شبلی نیز مصاحبت داشت. شبلی او را حِبر أهل شام می خواند. او را به کثرت علم نیز ستوده اند. ابوالقاسم دمشقی صوفی و عبداللّه بن محمّد دمشقی درشمار یاران او بوده اند. از او اشاراتِ بسیاری، به ویژه دربارۀ معرفت، به جای مانده است.