این واژه که به معنای تأمین و تعهد است، قراردادی بین دو شخص حقیقی یا حقوقی است. طبق این قرارداد، یک طرف در قبال دریافت مبلغی از طرف دیگر (بیمهگذار)، متعهد میشود که در صورت وقوع حادثه، خسارت وارده را جبران کند. به مبلغ پرداختی توسط بیمهگذار، حق بیمه گفته میشود. از واژگان جدیدی است که به مباحث فقهی وارد شده و در مسائل مستحدثه مورد بحث قرار گرفته است. بیمه یکی از قراردادهای عقلایی است که کاربردهای متنوعی دارد. با این حال، اختلافی در مورد استقلال این عقد وجود دارد. منشأ این اختلاف به این موضوع بازمیگردد که آیا تنها معاملاتی صحیح هستند که در زمان نزول وحی رایج بودهاند، یا هر معاملهای که در هر زمان بین عقلای جامعه رواج یابد و شرایط کلی صحت را داشته باشد، صحیح است، حتی اگر در قالب عقود شناخته شده در عصر شارع نگنجد؟ بر اساس دیدگاه اول، این قرارداد تنها در صورتی صحیح است که با عقودی مانند صلح، ضمان یا هبه مشروط مطابقت داشته باشد. اما بر اساس دیدگاه دوم، خود یک عقد مستقل با احکام خاص خود است.
بیمه
لغت نامه دهخدا
بیمه. [ م َ / م ِ ] ( از هندی، اِ ) ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است، به این طور که برای شخص یا مال ماهانه مبلغی به شرکت بیمه میدهند و در صورت اصابت خطر به جان و یا مال، شرکت مبلغ معینی میدهد. ( از فرهنگ نظام ). اطمینان. مقابل مخاطره ای که محتمل الوقوع باشد. ( ناظم الاطباء ). بیمه ( بانک ) عملی است که اشخاص با پرداخت پولی مسؤولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را بعهده دیگری میگذارند و بیمه کننده در هنگام زیان باید مقدار زیان را بپردازد. ( فرهنگستان ایران ). در اصطلاح حقوقی، عقدی است که بموجب آن یک طرف تعهدمیکند در ازاء پرداخت وجه و یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده و یا وجه معینی بپردازد. ( ماده 1 قانون بیمه مصوب 7 اردیبهشت ماه 1316. ایرانشهر ج 2 ص 1960 ).
متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی که از طرف بیمه گذار پرداخته میشود حق بیمه و آنچه بیمه میشود موضوع بیمه نامند. ( ایرانشهر ج 2 ص 1960 ). در همه جای دنیا اشاعه بیمه همزمان با ازدیاد خطر بوده است و نظر به اینکه از دیرزمان خطر اساسی متوجه مال التجاره هایی بوده که از راه دریا حمل میشده است بیمه دریایی نخستین نوع بیمه معمول در میان اقوام سوداگر جهان محسوب میشود وهنوز هم بیمه دریایی اهمیت خود را از دست نداده است. با اینهمه سابقه بیمه بعنوان یکی از عقود متعارف تجارتی که مورد نظر است آنقدرها طولانی نیست و بنظر میرسد که بیمه از ابداعات ایتالیائیها یا اسپانیولیها در قرن چهاردهم میلادی بوده باشد. نخستین بیمه نامه هائی که بدست آمده در سالهای 1247 و 1370 م. در شهرهای ژن و بروگ تنظیم گردیده است. در ایران سابقه آن بسیار کم است و فقط پاره ای قراردادهای شبیه به بیمه متقابل بحری در میان اقوام ساحل نشین خلیج فارس قبل از اسلام معمول بوده است. پس از ظهور اسلام به دو قاعده حقوقی اسلامی برخورد میکنیم که اندکی به قراردادهای بیمه امروزی شباهت دارند. یکی برقراری «نفقه ضمن عقد عمری » [ نوعی حق انتفاع است که بموجب عقدی از طرف مالک برای شخص بمدت عمر خود یا عمر منتفع و یا شخص ثالثی برقرار شده باشد ] و دیگری «ضمان جریره » [ در زمانی که بردگی مجاز بوده است هرگاه مولایی میخواست عبد خود را آزاد کند میتوانست چنین مقرر دارد که من از تو قبل از امام ارث خواهم برد و تمام دیاتی که بر اثر جنایت بعهده تو تعلق خواهد گرفت پرداخت خواهم نمود ] این قرارداد در نوع خود شبیه «بیمه مسئولیت » بوده است. بیمه در ایران از سال 1314 شمسی با تأسیس «شرکت سهامی بیمه ایران » با مساعی علی اکبر داور شناخته شد. قبل از این تاریخ در حدود 52 سال پیش دو مؤسسه روسی معروف به نادژوا و کافکاز مرکوری برای اولین بار در ایران بعملیات بیمه مبادرت کردند. بعلاوه شرکت بیمه آلیانس که یک بیمه گر انگلیسی بوده است در حدود 36 سال قبل نمایندگی خود را در تهران دایر کرده و بالاخره متعاقب تأسیس نمایندگی این شرکت بسیاری از شرکت های بیمه خارجی در ایران شعب و نمایندگیهایی تأسیس نمودند. و شرکتهای بیمه ایرانی دیگری نیز تأسیس گردیده است از قبیل بیمه آسیا، بیمه البرز، بیمه امید، بیمه بازرگانان، بیمه پارس، بیمه شرق،بیمه ملی و غیره. ( از ایرانشهر ج 2 ص 1961 ).
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. شرکت بیمه گر.
فرهنگ فارسی
دانشنامه آزاد فارسی
بیمه (فقه). عقدی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می کند که در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گزار) در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارد بر او را جبران کند یا وجه معینی بپردازد. بیمه در فقه سابقه چندان ندارد. میرزای قمی، در جامع الشتات و همچنین سید محمد کاظم یزدی، عقد بیمه را غیر شرعی و باطل می دانستند. بیشتر فقیهان پیشین امامیه هر نوع عقد جدیدی را که در زمان شارع، معهود نبود، باطل می دانستند. اما غالب فقیهان معاصر، به صحت عقود جدید ازجمله بیمه، فتوا داده اند. برخی از این فقیهان، بیمه را عقد مستقلی شمرده اند، و برخی عقیده دارند که بهتر است عملیات بیمه در قالب یکی از عقود متعارف اسلامی مانند هبۀ معوّضه یا صلح اجرا شود.
دانشنامه اسلامی
بیمه از عقود و قراردادهای عقلایی است که در موضوعات مختلف کاربرد دارد؛ لیکن در اینکه عقدی مستقل است و چنانچه تحت هیچ یک از عناوین معهود همچون: صلح، ضمان و هبۀ مشروط داخل نشود، محکوم به صحّت می باشد، یا تنها در صورتی حکم به مشروعیت آن می شود که مندرج در یکی از عناوین معهود باشد، اختلاف است.منشأ اختلاف یاد شده این است که آیا تنها معاملاتی محکوم به صحّت هستند که در عصر شارع (زمان نزول وحی) متعارف و رایج بوده اند، مانند بیع، اجاره و صلح و یا هر معامله ای که در هر زمان بین عقلا رواج یابد به شرط برخورداری از شرایط کلّی صحّت، صحیح است، هرچند تحت هیچ یک از عناوین معهود در عصر شارع مندرج نباشد بنابر قول نخست، قرارداد بیمه تنها در صورتی صحیح است که با یکی از عناوین معاملات مانند صلح، ضمان و هبۀ مشروط انطباق داشته باشد؛ لیکن بنابر قول دوم، عقدی مستقل است و حکم خاصّ خود را دارد.
انواع بیمه
بیمه دارای انواع بسیاری است از قبیل بیمۀ عمر، بیمۀ بهداشت و درمان، بیمۀ حوادث، بیمۀ بیکاری و بیمۀ شخص ثالث. در احکام، تفاوتی میان انواع بیمه نیست.
ارکان بیمه
ارکان بیمه عبارتند از:۱. ایجاب از ناحیۀ بیمه گذار و قبول از ناحیۀ بیمه گر. عکس آن نیز صحیح است.۲. مورد بیمه از جان و مال.۳. وجه بیمه.
شرایط عقد بیمه
...
ویکی واژه
assicurazione