خوض به معنای فرو رفتن در آب است و میتواند به مفهوم غوطهور شدن در آب یا انجام فعالیتهای آبی اشاره داشته باشد. این واژه همچنین میتواند به معنای عمیق شدن در یک فکر یا موضوع نیز به کار رود. در زبان فارسی، خوض به عنوان یک عمل فیزیکی و همچنین به عنوان یک حالت ذهنی مورد توجه قرار میگیرد. این واژه به معنای فیزیکی به غوطهور شدن در آب اشاره دارد، در حالی که خوض در تفکر به عمیق شدن در یک موضوع خاص مربوط میشود. این دو مفهوم نشاندهندهی فرایند عمیق شدن هستند، چه در ابعاد جسمانی و چه در سطوح ذهنی. هر دو نوع خوض نیازمند تمرکز و توجه ویژهای هستند.
خوض
لغت نامه دهخدا
ز آنکه پیوسته ست هر لوله به حوض
خوض کن در معنی این حرف خوض.مولوی ( مثنوی ).|| متابعت باطل کردن. پس روی گمراهان نمودن. منه: کنا نخوض مع الخائضین ( قرآن 45/74 )؛ در باطل ما پس روی گمراهان می کنیم. || متابعت کردن. همراهی کردن دیگران را. ( از منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). منه: خضتم کالذی خاضوا ( قرآن 69/9 )؛ یعنی خوض کردید مثل خوض آنها. پیروی کردید در امری مثل خوضی که آنها در آن امر کردند.
خوض. [ خ َ ] ( اِخ ) نام وادی در کرانه عمان. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ).
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
فرهنگ فارسی
نام وادی در کرانه عمان
دانشنامه اسلامی
معنی خَوْضِهِمْ: صحبتهای بیهوده و باطلشان(خوض: داخل شدن در سخن باطل )
معنی خَاضُواْ: فرو رفتند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع در آن مذموم است)
معنی یَخُوضُواْ: که باهم سخنان بیهوده بگویند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع د...
معنی یَخُوضُونَ: باهم سخنان بیهوده می گویند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع در...
معنی نَخُوضُ: داخل در گفتگوی باطل می شویم -حرفی از روی شوخی می زنیم (کُنَّا نَخُوضُ:داخل در گفتگوی باطل می شدیم، خوض: داخل شدن در سخن باطل )
تکرار در قرآن: ۱۲(بار)
«خوض» همان طور که «راغب» در «مفردات» می گوید، در اصل به معنای وارد شدن تدریجی در آب و راه رفتن (و شنا کردن) در آن است، ولی بعداً به عنوان کنایه به ورود در سایر امور نیز گفته شده است، اما این کلمه در قرآن مجید بیشتر به وارد شدن در مطالب باطل و بی اساس اطلاق گردیده، ولی غالباً در قرآن، به معنای ورود، یا شروع به کارها یا سخنان زشت و بد آمده است.
داخل شدن در آب (قاموس) راغب میگوید: خوض وارد شدن در آب و رفتن در آن است و بطور استعاره به وارد شدن در امور، اطلاق میشود و اکثر موارد آن در قرآن محلّی است که ورود در آن مذموم است. طبرسی در ذیل این آیه میگوید: خوض وارد شدن در آبست با قدم، دخول در قول به آن تشبیه شده است. یعنی آن روز وای بر مکذّبین آنان که در حدیث باطل بازی میکنند و سخن باطل میگویند بگو خدا، سپس بگذار در باطلشان که وارد شدهاند سرگرم باشند. *، با آن که به باطل وارد شده بودند به باطل وارد میشدیم.، «اَلَّذی» صفت خوض است که از «خُضْتَمْ» استفاده میشود یعنی وارد شدید مثل ورود آنان که به باطل وارد شدند. طبرسی این را از یونس و اخفش نقل کرده است. ناگفته نماند این کلمه در قرآن کریم در ورود به آب اصلاً به کار نرفته و در همه جا، موارد آن خوض در باطل است. در نهج البلاغه خطبه 192 در وصف حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله» فرمده «خاضَ اِلیَ رِضوانِ اللّه کُلَّ غَمْرَةٍ وَ تَجَرَّعَ فیهِ کُلَّ شِدَّةٍ».
ویکی واژه
در فکر فرو رفتن.
جمله سازی با خوض
اینخطه اگر چه هست با نزهت و روض در وی نه باختیار خود کردم خوض
بکاری خوض باید کرد مادام کزو بیرون توان آمد سرانجام
و ان عتبوا ذرهم یخوضوا و یلعبوا فلی بک شغل عن ملامة عاتب