کلمهی «تهجد» در فارسی و عربی به معنای بیدار ماندن شبانه برای عبادت و نماز شب است. این واژه از ریشه «حَجَّد» گرفته شده و در اصطلاح شرعی به نماز و دعاهایی گفته میشود که انسان در ساعات پایانی شب، پیش از طلوع فجر، به جای خواب، به یاد خدا و ذکر و راز و نیاز انجام میدهد. تهجد علاوه بر جنبه عبادتی، نشاندهنده اخلاص، محبت و توجه ویژه به خداوند است و از نشانههای تقوی و پرهیزگاری انسان محسوب میشود. در قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، تهجد به عنوان عملی با فضیلت و اثرگذار در نزدیک شدن به خداوند و ارتقای معنوی مورد تأکید قرار گرفته است. انجام آن میتواند شامل نمازهای نافله، دعا، قرآنخوانی و تسبیح باشد و معمولاً به صورت فردی انجام میشود. از نظر روحی و روانی، تهجد موجب آرامش، تمرکز فکری و تقویت ارتباط معنوی با خداوند میگردد. این عمل در میان مسلمانان یکی از عبادات مستحب بسیار ارزشمند است و فضیلت آن در احادیث فراوان ذکر شده است. هممعنیهای آن عبارتاند از نماز شب، شبزندهداری، عبادت شبانه و نماز نافله شب.
تهجد
لغت نامه دهخدا
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. [مجاز] نماز شب.
۳. [قدیمی] خوابیدن در شب.
۴. [قدیمی] بیدار شدن در شب. &delta، در معنای ۱ و ۲ از اضداد است.
فرهنگ فارسی
۱- ( مصدر ) خوابیدن در شب. ۲ - بیدارشدن در شب ( اضداد ). ۳ - ( اسم ) شب بیداری شب زنده داری. جمع: تهجدات.
دانشنامه اسلامی
این واژه از ریشه ه ج د است. راغب اصفهانی و طَبْرِسی اصل هُجود را به معنای «خوابیدن » دانسته اند، اما به گفته جوهری این واژه از اضداد است، چون در لغت به دو معنای «در شب خفتن » و «در شب بیدار شدن » آمده است.
مراد از تهجّد در اصطلاح
مراد از آن در فقه، شب زنده داری جهت اقامه نماز شب، تلاوت قرآن، ذکر خداوند و طلب مغفرت است.
واژۀ تهجّد در روایات و نیز کلمات فقها در خصوص نماز شب، زیاد به کار رفته است؛ به گونه ای که مراد از آن هنگام اطلاق، همان نماز شب است.
تعریف متهجد
متهجِّد کسی است که شبانگاه برای برپا داشتن نماز از خواب بر می خیزد.
واژه تهجد در قرآن
...
[ویکی شیعه] تَهَجُّد، به معنای شب زنده داری برای خواندن نماز شب، آمرزش خواهی و قرائت قرآن است. بنا بر آیه «وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ» نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب و بر سایر مومنان مستحب است. براساس احادیث، تهجّد زینت آخرت و شرف مؤمن، موجب سلامت و صحت بدن، فراخی روزی، کفاره گناهان روز، خشنودی خداوند و چنگ زدن به اخلاق پیامبران است.
پیامبر اکرم(ص): هنگامی که انسان با چشمان خواب آلود، از بستر لذتبخش خود برخیزد تا با نماز شبش پروردگار خود را خوشنود کند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او می بالد و می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید که از رختخواب گوارایش برخاسته برای نمازی که من بر او واجب نکردم. گواه باشید که او را بخشودم.
واژه تهجد از ریشه «ه ج د» است. راغب اصفهانی و طَبْرِسی اصل هُجود را به معنای «خوابیدن» دانسته اند، اما به گفته جوهری این واژه از اضداد است، چون در لغت به دو معنای «در شب خفتن» و «در شب بیدار شدن» آمده است. تهجّد در اصطلاح به معنای نماز شب است و متهجِّد کسی است که شبانگاه برای برپا داشتن نماز از خواب برمی خیزد.
[ویکی اهل البیت] این دو عنوان اخلاقی(شب زنده داری و نماز شب) در منابع قرآنی، روایی و اخلاقی با تعابیری چون «تهجد»، به معنی اعمالی که پس از بیدار شدن از خواب گزارده می شود. و «سهر» به معنای بیدار ماندن در شب و «قیام اللیل» به معنای به پاخواستن در شب برای عبادت مطرح شده است و بسیار ملازم هم هستند گرچه یکی نمی باشند؛ زیرا واژه های مذکور به معنی عبادت در شب ها (هر عبادتی گرچه خدمت به بیمار و شیردادن بچه) در فاصله ی پس از نماز عشاء تا اذان صبح است؛ گرچه از نظر زمانی، نیمه ی شب بهتر است. همان طور که نماز شب، برترین اعمال شب زنده داران است.
ریشه واژه تهجّد «ه ج د» از اضداد است که هم به معنای در شب خفتن آمده و هم در شب بیدار بودن. مراد از آن در فقه، شب زنده داری جهت اقامه نماز شب، تلاوت قرآن، ذکر خداوند و طلب مغفرت است.
واژه تهجّد در روایات و نیز کلمات فقها در خصوص نماز شب، زیاد بکار رفته است؛ به گونه ای که مراد از آن هنگام اطلاق، همان نماز شب است. به کسی که عمل تهجّد را بجا می آورد «متهجّد» گویند.
خداوند در قرآن کریم رسول اکرم صلی الله علیه و آله را امر به تهجّد کرده که مراد از آن نماز شب است. بر اساس این آیه کریمه، نماز شب بر پیامبر صلی الله علیه و آله واجب است و این حکم از اختصاصات آن حضرت به شمار می رود. (رجوع شود به: اختصاصات النبی)
از این عنوان در فقه در باب صلات و صوم به مناسبت سخن رفته است. تهجّد به ویژه هنگام سحر جهت عبادت و تلاوت قرآن، استغفار، خواندن نمازهای مستحب بخصوص نماز شب و غیر آن از اعمال عبادی، مستحب مؤکّد است؛ چنان که در شب هایی خاص، همچون شب جمعه، عید قربان و فطر، نیمه شعبان و شب های قدر استحباب ویژه دارد.
علمای اخلاق چون مرحوم فیض و مرحوم ملکی تبریزی و جناب نراقی و امام خمینی شب زنده داری را در چند مصداق عبادی چون دعا و قرائت قرآن و به ویژه نماز شب خلاصه کرده اند، اما حقیقت این است که در منابع اسلامی، مصادیق شب زنده داری بیشتر از نماز شب است:
امام باقر علیه السلام از جد خود نقل فرمود که برای خدای تعالی نداکننده ای است که در سحرها فریاد میزند که آیا خواننده ای هست که او را جواب دهم و حاجت و نیازمندیش را برآورم، استغفارکننده ای می باشد که من او را بیامرزم، طلب کننده ای هست که او را عطا کنم.
[ویکی فقه] تهجد (قرآن). تهجد، به معنای بیدار شدن در شب برای نماز و ذکر خداست. در این مدخل از واژه «تهجد» و جمله هایی مانند «و من آنای اللیل فسبح» و «قم اللیل» استفاده شده است.
۱. ↑ ترتیب العین، فراهیدی، ج۳، ص۳۸۵.
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «تهجد».
...
جمله سازی با تهجد
به ترک ملک دو عالم چهار تکبیر است یکی نماز تهجد یکی دوگانهٔ تو
پس سید سجاد که از فرط تهجد شد ختم بر او نامه توفیق و تعبد
پس جهد کند که در میانه شب ساعتی برخیزد و بنماز تهجد که سنت خواجه است علیهالسلام مشغول شود و آن سیزده رکعت نمازست با وتر وهر چند قراعت درازتر خواند فاضلتر بود و دیگر باره اگر خواهد بخسبد تا بوقت صبح برخیزد و تجدید وضو کند وبذکر مشغول شود تا وقت نماز.
شب چو برخیزی تهجد می گراز بعد از آن ذکر خفی کن بیشمار