مشروعیت

مشروعیت

مشروعیت به معنای قانونی و معتبر بودن یا پذیرفته‌شدن یک عمل، تصمیم، نهاد یا حکومت در چارچوب‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی است. این واژه به این پرسش اشاره دارد که آیا یک عمل یا نهاد به دلیل اصول اخلاقی، قانونی یا دینی خود، حق و اعتبار دارد یا خیر.

این مفهوم می‌تواند به دو نوع تقسیم شود: مشروعیت قانونی و اخلاقی. نوع قانونی به این معناست که یک عمل یا نهاد بر اساس قوانین موجود و مقررات رسمی جامعه تأسیس شده است و از این نظر دارای اعتبار است. در حالی که مشروعیت اخلاقی به اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی مربوط می‌شود و بر اساس آن، یک عمل یا نهاد ممکن است به رغم قانونی بودن، از نظر اخلاقی مورد انتقاد قرار گیرد.

در زمینه‌های سیاسی، مشروعیت به اعتبار و قبول عمومی یک حکومت یا نظام سیاسی اشاره دارد. یک حکومت مشروع به معنای آن است که مردم آن را به عنوان نماینده خود قبول دارند و به تصمیمات آن احترام می‌گذارند. در نهایت، این اصطلاح به عنوان یک مفهوم کلیدی در علوم اجتماعی و سیاسی، به تحلیل و بررسی روابط قدرت، حقوق و مسئولیت‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در شکل‌گیری و پایداری نهادها و نظام‌ها دارد.

فرهنگستان زبان و ادب

{legitimacy} [جامعه شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] منطبق بودن رویه های قانون گذاری و اجرایی حکومت با نظر اتباع آن

دانشنامه آزاد فارسی

مَشْروعیّت (legitimacy)
موجّه بودن حق گروه حاکم برای اِعمال قدرت. اصول مشروعیت عبارت بوده اند از حق الهی، تأیید مردمی، و دربارۀ حزب های کمونیست، آگاهی از معنای راستین تاریخ.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مشروعیت، در بحث از تداوم و بقای یک حاکمیت مطرح می شود یعنی باور به حاکمیت، موظف بودن به اطاعت، حق داشتن حاکمیت در اعمال سلطه و وظیفه مردم در قبول سلطه. بنا به تعبیری، مشروعیت هم در پیدایش و هم در مرحله بقای حاکمیت مورد توجه است که باور و پذیرش مردم در آن شرط است.
مشروعیت یعنی کیفیت ارزیابی شدن مثبت، اعتبار قانونی یافتن و مورد قبول قرار گرفتن از جانب یکایک حکمرانان، نهادها و نهضت های سیاسی و از طریق نظام های مرجعیت به واسطه انطباق این گونه نهادها و نظام های مرجعیت با قانون، اصل یا منبع ایجاد مرجعیت و اقتدار است. مشروعیت، استحقاق یا اجازه حکومت کردن است که مورد قبول عام باشد. ماتید دوگان در توضیح معنای مشروعیت می گوید: «مشروعیت، باور بدین امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور مفروض، محق است فرمان صادر کند و شهروندان موظفند به آن گردن نهند» 
موضوع مشروعیت
موضوع مشروعیت، در بحث از تداوم و بقای یک حاکمیت مطرح می شود یعنی باور به حاکمیت، موظف بودن به اطاعت، حق داشتن حاکمیت در اعمال سلطه و وظیفه مردم در قبول سلطه. بنا به تعبیری، مشروعیت هم در پیدایش و هم در مرحله بقای حاکمیت مورد توجه است که باور و پذیرش مردم در آن شرط است. به طور نظری چگونگی تحقق یک نظام سیاسی، بر پایه باورها و هنجارهای رایج و شایع در جامعه، شقّ دیگری از مساله در آن نظام است و معنا و مفاد مشروعیت، شامل باورها و ارزش های یک جامعه نسبت به نحوه مقبول به ظهور رسیدن آن نظام سیاسی نیز می گردد. بنابراین مشروعیت بیش از آن که امری عینی باشد، امری ذهنی است و بنا به باروها و ذهنیت های گوناگون حکومت شوندگان در جوامع مختلف، اشکال گوناگونی به خود می گیرد. قائل شدن به پایه های عینی و مورد قبول همگان برای مشروعیت امری است که تنها به نحو انتزاعی متصور است و در مقام تحقق خارجی و در وجه انضمامی متصور است، زیرا در تتحقق خارجی، مبانی ارزشی مورد توافقی وجود ندارد و تنها فرایند مشروعیت یابی و سنجش میزان تعهد پیروان (Commit ment) و بررسی علل از میان رفتن مشروعیت و...... قابل بازشناسی است. دیگر آن که مشروعیت مفهوم مطلق و متصلب نیست، بلکه امری تشکیکی و ذومراتب است. بحث از وجود و عدم وجود مشروعیت در جوامع کمتر است؛ بلکه بحث بر سر فزونی و کاستی و حداقل و حداکثر آن است. 
انواع مشروعیت
مشروعیت با توجه به نوع باروهای پدید آمده نسبت به حاکمیت و بنیاد اعتقادات جامعه نسبت به نظام سیاسی به انواع و دسته هایی تقسیم پذیر است.ماکس وبر به سه نوع مشروعیت قائل است: عقلایی و قانونی، سنتی، کاریزمایی.
[ویکی فقه] مشروعیت (نظام سیاسی پیامبر اکرم). آشنایان با مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی، به خوبی آگاهند که مبحث مشروعیت، زیربنایی ترین موضوع در بحث اندیشه سیاسی و اساسی ترین پرسش در اعمال حاکمیت نظام سیاسی و دولت است که در آن، پرسش اصلی از حق حاکمیت است که وقتی قدرت سیاسی به اعمال حاکمیت می پردازد و به الزام و آمریت دست می زند، مبنای این اعمال حاکمیت چیست؟ دولت و نظام سیاسی از چه منبعی این حق را گرفته است که می تواند مردم را وادار به اطاعت از قوانین خود کند و مردم هم باید ملتزم به فرمانبرداری و پذیرش فرمان او شوند؟
پرسش از مشروعیت سیاسی، آنقدر حیاتی است که هر نظام سیاسی باید به آن پاسخگو باشد و به گونه ای اعمال حاکمیت خود را توجیه کند و عقلانی نشان دهد. 
جعفر پیشه، مصطفی، مقاله مبانی مشروعیت نظام اسلامی در نگاه شهید مطهری ره، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره ۳۱، ص۳.
مبنای مشروعیت حکومت و صورت استدلال آن به طور خلاصه بدین قرار است: نخستین اصل مورد قبول فقها این است که هیچ کس بر دیگری حق حاکمیت و ولایت ندارد؛ حتی انبیا و اوصیا به صرف برخورداری از مقام نبوت و وصایت و فضلیت علم، چنین حقی را ندارند که بتوانند بر مردم حکم حکومتی یا قضایی جاری کنند؛ اما خداوند متعال از دیدگاه عقلانی به طور انحصاری و مطلق حق دارد که در همه امور ممکنات و از جمله در امور انسان ها دخالت نماید.

جمله سازی با مشروعیت

نمایندگی ناکافی آسیا تهدیدی جدی برای مشروعیت سازمان ملل است، که تنها زمانی افزایش خواهد یافت که پویاترین و پرجمعیت‌ترین منطقه جهان نقش جهانی مهمی را به خود اختصاص دهد. یکی از راه‌های ممکن برای حل این مشکل اضافه کردن حداقل چهار کرسی آسیایی است: یک کرسی دائمی برای هند، یک کرسی مشترک بین ژاپن و کره جنوبی (شاید در یک چرخش دو ساله و یک ساله)، یکی برای کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن).

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال کارت فال کارت فال پی ام سی فال پی ام سی فال لنورماند فال لنورماند فال رابطه فال رابطه