تنسر به مقام هیربدان هیربد منسوب شد و به تشکیل یک «نظام زرتشتی» تحت کنترل مغها با مجموعه واحدی از متون اوستایی اقدام کرد.
واژهها و جملههای اوستایی در فرهنگ اویم، شایست نشایست، پرسشنیها، وجرکرد دینی، روایات فرنبغ سروش و غیره آمدهاست.
هرودوت از سرودههای دینی مادی نام میبرد که به نگام برگزاری آئینهای نیایش برای ایزدها توسط مغها خوانده میشد. این سرودهها که احتمالاً شباهتهایی با یشتهای اوستایی داشتهاست، به دوره مادها یا حتی پیش از آن بازمیگردد. آثنئوس دربارهٔ مادها گفتهاست: «بربرها نیز مانند یونانیها کردارهای پهلوانها را جشن میگرفتند و خدایان را می ستایند.»
اَوِستا مجموعهای از کتابهای دینی در مَزدَیَسنا است که به زبان اوستایی نوشته شدهاست. این مجموعه در دورهٔ ساسانی دارای بیست و یک بخش بوده است، اما امروزه پنج بخش از آن باقی مانده است که عبارت اند از یَسنا (شامل گاهان)، یَشتها، وَندیداد، ویسپَرَد و خُردهاوستا.
گویش نواوستایی که بخشهای دیگر اوستا را بدان نوشتهاند.
تزیینات زیادی در این دژ پیدا شدهاست که متعلق به دوره قرن اول قبل از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد است: شمار زیادی نقاشی دیواری، مجسمههای نپخته از گل رس شامل قطعاتی از کتوس به سبک هلنیستی، و یک آتشکده زرتشتی با نقاشیهای عظیم ایزدان اوستایی نیز یافت شدهاست. تأثیرات هنری اشکانیان نیز در این محل دیده میشود.