افسانه

افسانه، که در زبان پارسی میانه به آن افسان گفته می‌شود، به معنای داستانی خیالی است که به طور گسترده‌ای شناخته شده و ممکن است در برخی مواقع به عنوان حقیقت تلقی شده باشد. این داستان‌ها می‌توانند درباره یک واقعیت، شخصیت یا مکان واقعی باشند. افسانه‌ها معمولاً حاوی درس‌های اخلاقی هستند. گاهی اوقات در تعریف متخصصان از افسانه نواقصی مشاهده می‌شود، که دلیل آن این است که آن‌ها به افسانه از منظر اعتقاد و ایمان نگاه می‌کنند. آن‌ها به اندیشهٔ اشتراوس که می‌گوید برای درک تفکر وحشی باید با او و مانند او زندگی کرد توجه دارند و نه تنها به ساختار، بلکه به عملکرد جادویی این مفهوم در جامعه و به واقع، به قدرت آن در ایجاد همبستگی قومی و اعتقادی ایمان می‌آورند. به همین خاطر، برای آن‌ها افسان یا نهاد زنده بسیار مهم‌تر از نهادهای کهن به شمار می‌آید. همچنین این مفهوم تلاشی است برای بیان واقعیت‌های اطراف با استفاده از عناصر فراطبیعی. انسان در مواجهه با پدیده‌هایی که از علت آن‌ها آگاهی نداشته، به تفسیرهای فراطبیعی روی آورده است؛ زمانی که دانش بشری هنوز قادر به توضیح حوادث اطرافش نبوده است. به عبارت دیگر، انسان برای برقراری نوعی آرامش روحی میان خود و طبیعت، آن ها را به وجود آورده است.

فرهنگ معین

(اَ نِ ) ( اِ. ) قصه، داستان.

فرهنگ عمید

( آفسانه ) افسانه، سرگذشت، قصه، حکایت.
۱. داستان ساختگی دربارۀ قهرمانان و موجودات تخیلی.
۲. [عامیانه، مجاز] هر چیز بی پایه و اساس.

فرهنگ فارسی

( آفسانه ) افسانه
افسانه
آفسانه، فسانه: قصه، حکایت، داستان، سرگذشت، افسانه، سرگذشت، قصه، حکایت
( اسم ) ۱ - سر گذشت قصه. داستان. ۲ - مثل (سائر ).

فرهنگ اسم ها

اسم: آفسانه (دختر) (فارسی)
معنی: افسانه، داستان، خیال، مشهور، کسی که بحدی زیبا ست که خیالی به نظر می آید

دانشنامه آزاد فارسی

 داستان های امیرارسلان نامدار و حسین کُرد شبستری، از جدیدترین افسانه های ایرانی اند. در جهان غرب افسانه ها نوعاً روایی و عموماً از روایت مستند صریح دور و بیشتر ترجمان شاعرانه و مذهبی واقعیت، دربارۀ اشخاص مشهور و غالباً مذهبی اند. شعر حماسی بیوولف مهم ترین افسانه به انگلیسی کهن است. داستان رابین هود نیز از قرن ۱۵م به بعد افسانۀ محبوب و مشهوری بوده است. افسانۀ زرین از قرن ۱۳ و اعمال قدیسان از قرن ۱۷ افسانه سرایی دربارۀ شخصیت های مذهبی است. اولین افسانه های تمثیلی در ادبیات غرب را به ازوپ یونانی نسبت می دهند. بزرگ ترین نویسندۀ افسانه های تمثیلی در قرون میانه در اروپا، ماری دو فرانس بود که ۱۰۲ افسانۀ منظوم سرود. لا فونتن، شاعر رمانتیک فرانسوی، نیز افسانه های تمثیلی فراوان دارد، که به زبان های مختلف ترجمه شده و او را پرآوازه کرده است. افسانه نویسی و افسانه سرایی تا به امروز در جهان، با اهداف تعلیمی، اجتماعی و سیاسی در قالب های جدید ادامه یافته است. مزرعۀ حیوانات، اثر جورج اورولِ انگلیسی، از معروف ترین افسانه های مدرن است.
افسانه (منظومه). شعری از نیما یوشیج. منظومه ای که در ۱۳۰۱ش سروده شد و شامل ۱۲۶ بندِ پنج مصراعی (مصراع پنجم: منفرد) است. این شعر، که اغلب در مقامِ نقطۀ آغازین جدی تحول در شعر فارسی قرن ۲۰ شناخته می شود، متأثر از شعر قرن ۱۹ و دو دهۀ نخستِ قرن ۲۰ فرانسه است. نیما یوشیج در افسانه، به شکلی نو، به تعریف های تازه از تصویرپردازی، طبیعت گرایی و زبان گفت وگو در شعر فارسی توجه نشان داد. بخشی از شاعران نوگرای معتدل، مانند پرویز ناتل خانلری، گلچین گیلانی، فریدون تولَّلی، نادر نادرپور و فریدون مشیری، به شکلی گسترده، از این شعر تأثیر پذیرفتند و کوشیدند تا راه شاعر را در افسانه تکامل و وسعت بخشند. این منظومه به معلمِ شاعر، نظام وفای کاشانی تقدیم شده است.

ویکی واژه

داستانی که بر مبنای تخیل ساخته شده و واقعیت ندارد. قصه، داستان. زمین حالت عادی خود را از دست می‌دهد و دنیا بصورت داستان و افسانه به خود میگیرد. «بزرگ‌علوی»
(گفتگو): هر چیز بی‌پایه و اساس.

جملاتی از کلمه افسانه

عرفی افسانه مخوان نوبت دیگر شعر است گوشه چشم نمودند که تنگ است محل
با توبه و پیری سخن از ساقی و می چند خود را نتوانم چو بافسانه جوان کرد
گر می افسانه ام چون شمع چشمم را گداخت آب گشتم از زبان آتشین خویشتن
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم