1 - ( مصدر ) خواستن
۲ - ( اسم ) خواست میل قصد آهنگ
۳ - خواست خدا مشیت قضا قدر تقدیر
۴ - توجه خاص مرید به مرشد و سالک به پیر و امثال آن
۵ - اخص و اظهار کوچکی در دوستی دوستی از روی اعتقاد و ایمان
خواجه عبدالله انصاری در صدمیدان آن را میدان پنجم برشمرده است، اسفراینی ارادت را میوۀ محبت، و معرفت را میوۀ ارادت، و پایان مقام ارادت را ابتدای مقام ولایت دانسته است.
همچنین تابع محبت است که باعث می شود سالک به مطلوب حقیقی دست یابد و دارای مراتبی است خواجه عبدالله انصاری ارادت را در چند مرتبه دانسته که نخستین مرتبۀ آن عوام و آخرین مرتبه، خاصان است در ارادت اگر مریدی به علم خود تکیه کند از ناتوانی اوست، اما در معرفت تکیه بر علم باعث نیرو و توانایی او می شود صوفیه در طرح این مفهوم به آیه های ۵۲ سورۀ انعام و ۲۸ کهف استناد می کند.