اصطلاح «خط فرعی» به طور کلی به معنای مسیر یا شاخهای است که از یک مسیر اصلی منشعب میشود و تردد یا استفاده در آن کمتر است. این مفهوم در زمینههای مختلف، از راهها و شبکههای ارتباطی گرفته تا خطوط انرژی و خدمات، کاربرد دارد و نشاندهندهی مسیری جانبی یا مکمل مسیر اصلی است. در حوزهی حملونقل ریلی، خط فرعی به خطی گفته میشود که از خط اصلی راهآهن منشعب میگردد و حجم تردد در آن کمتر است. این خطوط معمولاً برای دسترسی به کارخانهها، صنایع، انبارها و مراکز محلی طراحی شدهاند و امکان ارائه خدمات ریلی به مشتریان کوچک یا مناطقی که در مسیر اصلی قرار ندارند را فراهم میکنند. برخلاف خطوط اصلی که مسیرهای پر رفتوآمد برای مسافر و بار هستند، خطوط فرعی سرعت کمتر، تجهیزات سادهتر و تردد محدودتری دارند. این خطوط نقش مهمی در حمل و نقل مستقیم کالاهای صنعتی و خدمات رسانی به مناطق جانبی دارند و به بهبود بهرهوری شبکه ریلی کمک میکنند. نگهداری و بهرهبرداری از خطوط فرعی اهمیت دارد تا قطارها به موقع به مقصد برسند و خدمات به مشتریان پایدار باقی بماند.
خط فرعی
فرهنگستان زبان و ادب
{spur track} [حمل ونقل ریلی] خطی با بار تردد کم که از خط اصلی منشعب می شود و به مشتریان صنعتی راه آهن خدمت رسانی می کند
ویکی واژه
خطی با بار تردد کم که از خط اصلی منشعب میشود و به مشتریان صنعتی راهآهن خدمترسانی میکند.
جمله سازی با خط فرعی
💡 درسالهای ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ که در تبریز برای اولین بار لولهکشی آب انجام شد، آب اصلی شهر توسط یک لوله بزرگ از روستای فتحآباد به شهر جریان یافت و بهطور مستقیم از خیابان امام خمینی تا قونقاباشی و راهآهن ادامه داشت. خط فرعی لولهکشی از خیابان خاقانی به طرف دامنه عون بن علی میرفت که در آن مکان منبع آبی ساخته بودند که امروزه هم به نام «منبع اوستی» مشهور است.