تعلیقه للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری(کتاب). « تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری»، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب« رسائل » شیخ انصاری، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
[ویکی نور] تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب «رسائل» شیخ انصاری ، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس«رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از«رسائل» با عنوان «قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان «اقول...» به بررسی آن می پردازد.
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت در باره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است.
بخش دوم، که در باره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن.
بخش سوم، در باره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، در باره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
[ویکی فقه] تعلیقه للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری(کتاب). « تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری»، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب« رسائل » شیخ انصاری، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
گزارش محتوا
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت درباره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است. بخش دوم، که درباره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن. بخش سوم، درباره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، درباره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
نمونه ای از کار مؤلف
قوله:« و من الکتاب، قوله تعالی:«قل الله اذن لکم»الخ.» اقول: الآیة تدل (علی ) ان ما لیس بمأذون من الله، افتراء حرام و کون الظن غیر مأذون بعد، اول الکلام؛ لان البحث فی الظن الذی لم یعلم الاذن فیه و عدمه، لا فی غیر المأذون، فالدلیل اخص من المدعی کما تری.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال چوب فال چوب فال اوراکل فال اوراکل فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال عشقی فال عشقی