اشراط الساعه در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اشراط الساعه در قرآن. اَشراط الساعه یعنی نشانه های ظهور قیامت .
اشراط جمع «شَرَط» به معنای نشانه یا ابتدای شیء است و ساعت به جزئی از اجزای شبانه روز گفته می شود و مقصود از آن در اینجا قیامت است ، بنابراین، مراد از اشراط الساعه نشانه هایی است که پیش از قیامت یا در آستانه ظهور قیامت، واقع می شود. برخی گفته اند: ساعت به معنای زمان محدود، و منظور از «الساعه» در آیات قرآن ، زمان مرگ است که قیامت شخصی افراد است و مراد از اشراط الساعه نشانه های زمان مرگ و ظهور آثار ضعف و سستی در بدن و قوای آن است. واژه اشراط در قرآن فقط یک بار و به صورت اضافه به ضمیر قیامت به کار رفته است:«فَقَد جاءَ اَشراطُها» و طبق دیدگاه بسیاری از مفسران به استناد روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) که بعثت خود و قیامت را مانند دو انگشت شهادت و میانی دانسته، یکی از اشراط، بعثت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) است. مفسران، برخی از تحولات اجتماعی و همچنین فروپاشی نظام طبیعت و درهم پیچده شدن و تبدیل آسمان و زمین پیش از ظهور قیامت را که در آیات گوناگونی به آن ها اشاره شده، از نشانه های قیامت دانسته اند. در روایات نیز بر تحولات اجتماعی و دگرگونیهای کیهانی که پیش از قیامت واقع می شود عنوان اشراط الساعه اطلاق شده است. بر این اساس می توانیم اشراط الساعه را سلسله ای از حوادث اجتماعی و طبیعی بدانیم که از زمان بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آغاز، و تا فروپاشی کامل نظام طبیعت ادامه می یابد و همه آن ها را می توان نشانه هایی از ظهور قیامت دانست.
← نشانه های قیامت در سایر ادیان
۱. ↑ ابن اثیر، ابوالسعادات، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، ج ۲، ص ۴۶۰.
مرکز دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «اشراط الساعه ».
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال چای فال چای فال کارت فال کارت فال عشق فال عشق استخاره کن استخاره کن