ایه طلاق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیه طلاق. آیه طلاق به آیه ۲۲۹ بقره، درباره بعضی احکام طلاق اطلاق می شود.
به آیه ۲۲۹ سوره بقره "آیه طلاق" می گویند: (الطلاق مرتان فامساک بمعروف او تسریح باحسان ولا یحل لکم ان تاخذوا مما آتیتموهن شیئا الا ان یخافا الا یقیما حدود الله فان خفتم الا یقیما حدود الله فلا جناح علیهما فیما افتدت به تلک حدود الله فلا تعتدوها ومن یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون)؛ " طلاق رجعی دو بار است پس از آن یا(باید زن را) بخوبی نگاه داشتن یا بشایستگی آزاد کردن و برای شما روا نیست که از آنچه به آنان داده اید چیزی بازستانید مگر آنکه(طرفین) در به پا داشتن حدود خدا بیمناک باشند پس اگر بیم دارید که آن دو حدود خدا را برپای نمی دارند در آنچه که( زن برای آزاد کردن خود) فدیه دهد گناهی بر ایشان نیست این است حدود احکام الهی پس از آن تجاوز مکنید و کسانی که از حدود احکام الهی تجاوز کنند آنان همان ستمکارانند".
بقره/سوره۲، آیه۲۲۹.
آیات فراوانی درباره طلاق در قرآن هست و حتی یک سوره نیز به "طلاق" نامیده شده است. با وجود این، برخی تنها آیه ۲۲۹ سوره بقره را آیه طلاق دانسته اند.
سوء استفاده از قانون اسلامی طلاق
برخی از تازه مسلمان ها، به پیروی از قانون جاهلیت از قانون اسلامی "عده" و "رجوع" (در آیه ۲۲۸ سوره بقره)
بقره/سوره۲، آیه۲۲۸.
...
[ویکی شیعه] آیه طلاق. آیه طلاق دویست و بیست و نهمین آیه سوره بقره که درباره جدایی زن و شوهر به صورت رجعی و احکام جدایی است. در این آیه به طلاق خلع نیز اشاره شده است. طبق این آیه، در طلاق رجعی مرد دوبار حق رجوع به همسر را دارد. رجوع و بازگشتن از روی حسن معاشرت، پرداخت کردن حقوق و مهریه زن در صورت طلاق و ضرر نرساندن به زنان در این آیه مورد تأکید خداوند قرار گرفته است.
فقیهان شیعه با توجه به عبارت «الطَّلاقُ مَرَّتانِ» آیه طلاق، جاری شدن طلاق در چند مجلس را معتبر دانسته و سه طلاقه شدن زن در یک مجلس را باطل می دانند.
[ویکی اهل البیت] آیه طلاق. برخی آیه 229 سوره بقره/2 را «آیه طلاق» نامیده اند.
خداوند در این آیه، به حکم طلاق رجعی پرداخته و آن را فقط برای دو بار اجازه داده است. پس از دو طلاق، مرد می تواند به نیکی رجوع کند یا پس از عده و ادای حقوق شرعی از او جدا شود:
«الطَّلقُ مَرّتانِ فَإِمساکٌ بِمعروف أَو تَسریحٌ بِإِحسن...»
در شأن نزول این آیه گفته اند که طلاق در جاهلیت محدود نبود و برخی شوهران، به قصد آزار زنانشان بارها آنان را طلاق می دادند؛ ولی پیش از تمام شدن عده، به آن ها رجوع کرده مانع ازدواج آنان با مرد دیگری می شدند که این آیه نازل شد.
[ویکی فقه] آیه طلاق (تفسیر منقول). در این مقاله نمونه ای از تفاسیر معتبر منقول از اهل بیت (علیهم السّلام) به عنوان آموزش کیفیت صحیح پرداختن به تفسیر قرآن کریم و روش استنباط معانی حکیمانه آن، آورده و به بررسی آن خواهیم پرداخت.مانند آیه یک سوره طلاق «فطلقوهن لعدتهن؛
از جمله اموری که تاکنون مورد اختلاف میان فقهاست، مساله سه طلاقه -وقتی که یک باره انجام شود- است. فقهای امامیه برآنند که یک طلاق محسوب می شود؛ زیرا بایستی بین هر یک از طلاق ها، از جانب شوهر رجوع انجام گیرد؛ که نشده است؛ از این رو هر سه طلاق یک طلاق شمرده می شود و حق رجوع باقی است، ولی دیگر فقها برآنند که سه طلاق انجام شده و طلاق بائن محسوب می شود و حق رجوع ساقط شده است.
باطل بودن سه طلاقه
ائمه اهل بیت (علیهم السّلام) این نظر را مخالف قرآن و سنت دانسته اند. آیه در سوره طلاق چنین است: «فطلقوهن لعدتهن؛
طلاق/سوره۶۵، آیه۱.
طلاق در شریعت بر دو قسم است: طلاق سنت و طلاق بدعت. طلاق سنت آن است که جامع شرایط باشد.در این طلاق اگر با زن نزدیکی شده باشد باید در طهارت کامل به سر ببرد که در آن طهارت با او نزدیکی صورت نگرفته باشد. در این هنگام طلاق داده شود و رها گردد تا عده اش تمام شود. پس از عده دوباره به عقد در آید و با همان شرایط سابق دوباره طلاق داده شود و بر همین منوال در طلاق سوم. این کامل ترین شکل طلاق سنت است.نیز جایز است شوهرش در زمان عده رجوع کند و پس از همبستر شدن، او را دوباره طلاق دهد یا بعد از رجوع بدون همبستر شدن او را طلاق دهد؛ این طلاق را طلاق عدی گویند. هر یک از این دو گونه طلاق مطابق سنت است و به اتفاق تمامی فقها جایز و نافذ می باشد. در برابر این طلاق، طلاق بدعی قرار دارد که عبارت است از طلاقی که جامع شرایط نباشد.
← قول شیخ طوسی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم